L’FCRi i Amgen Teach formaran 300 professors de secundària en 3 anys a Catalunya

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) és el partner a l’Estat espanyol del programa Amgen Teach, finançat per l’Amgen Foundation amb 2 milions d’euros i que inclou accions a 10 països diferents.

Barcelona, 17 de febrer de 2015

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) ha presentat avui el programa d’actualització científica per a docents en ciències de la vida de secundària Amgen Teach. Durant l’acte ha tingut lloc la conferència “Epigenètica en la Salut i la Malaltia”, a càrrec de Manel Esteller, professor d’investigació ICREA i director del Programa d’Epigenètica i Biologia del Càncer de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL); i s’ha presentat a l’FCRi com a l’únic partner a l’Estat espanyol del programa d’actualització científica de professors de secundària Amgen Teach.

La iniciativa està finançada per l’Amgen Foundation amb 2 milions d’euros i s’aplicarà a 10 països europeus durant 3 anys, essent la primera vegada que arriba a l’Estat espanyol. Coorganitzat amb el consorci de ministeris d’educació European Schoolnet, el programa reforçarà -mitjançant diferents tallers pràctics de l’FCRi- els coneixements en ciències de la vida (biologia, genètica, fisiologia, biologia molecular i immunologia) de 300 professors de secundària de Catalunya.

L’objectiu d’Amgen Teach és augmentar la capacitat dels docents per aplicar estratègies d’ensenyament basades en la indagació i la capacitat de resoldre problemes. Un canvi de paradigma que, finalment, vol despertar l’interès dels estudiants per les carreres científiques. El programa propugna usar la indagació a les classes. Això comporta que els estudiants facin preguntes, cerquin informació, diagnostiquin els problemes, comprenguin la relació causa-efecte, debatin amb els companys, elaborin arguments coherents i critiquin els experiments.

La iniciativa és la continuació d’un projecte pilot de dos anys a quatre països europeus, que va arribar a més de 500 professors de ciència perquè milloressin les capacitats. El 89% dels participants van valorar satisfactòriament la formació. Per exemple, a Polònia, el nombre de professors participants que van usar les tècniques basades en la indagació a les classes va passar de només un 9% al 61%. En el programa actual, les accions formatives s’estendran, a banda de l’Estat espanyol, a Àustria, Bèlgica, Txèquia, França, Alemanya, Irlanda, Itàlia, Polònia i Turquia.

El Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya atorga valor curricular als tallers cursats. En la seva primera fase, el programa comprèn 5 tallers de 20 hores de durada que van començar el passat octubre de 2014 i conclouran el mes maig d'enguany. Cadascun dels tallers es distribueix en 5 sessions localitzades tant a l’FCRi com a universitats i centres de recerca: discussió metodològica, actualització científica en biomedicina, dues sessions experimentals, i visita i taller a un centre de recerca. La assistència màxima per taller és de 20 persones, fins arribar a cobrir els 300 docents previstos el primer any.