Els 4 millors vídeos sobre ciències dels escolars catalans, premiats pel concurs X(p)rimenta 2015 entre 140 participants

La iniciativa està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) i compta amb el patrocini del Grup SERHS. Un total de 140 vídeos de Primària, Secundària i Batxillerat han participat a la cinquena edició del concurs.

Dilluns, 22 de juny de 2015

Els millors 4 vídeos sobre ciències produïts per escolars catalans, seleccionats entre 140 treballs aspirants procedents de centres de Primària, Secundària i Batxillerat, han rebut avui a Castelldefels els premis de la cinquena edició del concurs audiovisual sobre experiments científics X(p)rimenta, organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) i amb el patrocini del Grup SERHS. Les temàtiques dels vídeos premiats –produïts per grups de 5 alumnes i un professor- es concentren enguany en l’àmbit de la física i mostren experiments senzills sobre la dilatació dels líquids, la pressió atmosfèrica, i els efectes Marangoni i ‘Gàbia de Faraday.

La convocatòria s’ha adreçat a alumnes i professors que vulguin comunicar, mitjançant la filmació d’un vídeo de tres minuts de durada, experiments que expliquin i divulguin alguns dels continguts sobre ciències i tecnologia dels nivells educatius de Primària, Secundària, Batxillerat i Cicles Formatius, més un quart premi al vídeo més original. Els vídeos premiats, i 10 treballs més que han rebut una menció especial, es poden visionar a Recerca en Acció, portal de divulgació científica de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, que disposa actualment de més de 120 vídeos científics integrats a la base de dades de la secció ‘Experimenta’.

Els guardons, lliurats en un acte presidit per Enric Claverol, director general de l’FCRi, i Cristina Ribas, presidenta de l’ACCC, han constat d’entrades a Cosmocaixa Barcelona i el Museu de la Ciència i la Tècnica (mNACTEC) de Terrassa per als alumnes i d’estades per als professors a un dels Vilars Rurals que el Grup SEHRS té a Sant Hilari, Arnes o Cardona. L’escola que ha presentat el vídeo més original ha rebut 300 euros per material escolar.

X(p)rimenta 2015 ha comptat amb el suport del Departament d'Ensenyament i el Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, CosmoCaixa Barcelona, l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC-UPC), el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), Escola Valenciana i Physics!

Relació de vídeos i centres premiats:

•    Millor vídeo en la categoria de Primària: La dilatació dels líquids, de l’Escola Juncadella, de La Cellera del Ter.

•    Millor vídeo en la categoria de Secundària: Mesura de la pressió atmosfèrica amb un aneguet de goma de l’Escola Sant Gregori, de Barcelona.

•    Millor vídeo en la categoria de Batxillerat i Cicles Formatius: L’efecte Marangoni- Navegant amb etanol, de l’Institut Puig Cargol, de Calonge.

•    Premi al vídeo més original: Bombolles ballarines (demostració de l’efecte ‘gàbia de Faraday’ amb bombolles de sabó), del Col•legi Mare de Déu del Carme, de Terrassa.