ICREA compleix 10 anys impulsant la recerca científica a Catalunya

Dimecres, 23 de març de 2011

El president de la Generalitat, Artur Mas, es va felicitar ahir a la tarda del gran progrés que ha fet Catalunya en el món de la recerca i que, actualment, l’ha situat en un lloc preferent a nivell mundial. “Fa deu anys Catalunya no era al mapa de la recerca com hi és ara. Avui, Catalunya és una capital significativa del món de la recerca europea i, en certs aspectes, de la recerca mundial, i en alguns terrenys estem en un àmbit molt destacat”, ha assegurat el president.I ha afegit que, en aquest terreny, “nosaltres estem en el camí dels bons”.

Artur Mas ha fet aquestes declaracions en el marc de l’acte central de la commemoració dels 10 anys de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), que treballa des del 2001 per impulsar la recerca a Catalunya.

Acompanyat del conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, i del director d’ICREA, Jaume Bertranpetit, el cap de l’executiu ha assenyalat aquesta institució com un exemple clar que “la feina ben feta no té fronteres”i que“molt sovint amb poc o amb menys es pot fer molt” i ha animat a altres estructures del país a fixar-se en aquest exemple.

“Amb poc la ICREA ha fet molt- ha remarcat-, i aquest és un missatge que cal transmetre al país perquè s’entengui que quan hi ha èpoques difícils, com la que estem passant ara, no és cert que això hagi de limitar l’ambició i l’expansió dels països i de les societats, ni tan sols el progrés. Això s’ha d’agafar com una oportunitat per veure aquelles coses que han funcionat des del punt de vista de la seva eficiència, prendre’n exemple i agafar-les com a model”.

El president de la Generalitat ha fet una crida a aspirar a la màxima d’ambició perquè el nostre país destaqui encara més en l’àmbit de la recerca i ha assegurat que “a Catalunya, la combinació de talent i internacionalització que representa ICREA ens és absolutament crucial de cara a aquest propers temps”. Per últim, ha remarcat que l’important a partir d’ara és “que hi hagi una suma de voluntats i d’esforços perquè això tingui una hagi bona continuïtat i arribem encara més lluny”.

10 anys treballant per la investigació científica

La fundació ICREA, impulsada el 2001 per la Generalitat de Catalunya, ha contractat des dels seus inicis a 266 investigadors mitjançant un procés de selecció que prima l’excel·lència i el lideratge científic. Una tercera part són científics catalans que han dut a terme la seva carrera investigadora en centres de fora de Catalunya i que, gràcies a ICREA, han pogut tornar a Catalunya a continuar el seu treball de recerca.

Els investigadors que formen part de la ICREA centren el seu treball en disciplines molt diverses: un 30% dem ciències de la vida i medicina, un 27% en ciències experimentals i matemàtiques, un 12% en ciències socials, un 15,5% en humanitats i un 15,5% en àrees tecnològiques.

El pressupost d’ICREA ha passat d’1,5 Milions d’euros el 2002 als gairebé 23 (22,8) del 2010. La institució col·labora activament amb les universitats i els centres de recerca de Catalunya mitjançant convenis estables en virtut dels quals els ICREAs s’integren en equips de recerca d’aquestes universitats i centres.

Des de 2004, un total de 62 patents han estat desenvolupades per investigadors de la ICREA i el 2010 van aconseguir captar ajudes d’agències i organismes europeus per als seus projectes per valor de 30 Milions d’euros.

Font: Presidència de la Generalitat