L’FCRi posa a disposició dels docents catalans 45 caixes de fum dins el Programa Ciència i Aula

Barcelona, 26 de gener de 2016

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) ha posat a disposició dels docents de primària, ESO i batxillerat participants al seu programa d’actualització científica per mestres Ciència i Aula, 45 caixes de fum, també denominades ‘kapnoscopis’. Aquests estris experimentals, creats per Victor Grau, físic i professor agregat de la Universitat de Vic – Central de Catalunya, es lliuraran als participants al taller “Veure per creure: experiències i models sobre la llum”, celebrat el 27 d’octubre de 2015 a la seu de l’FCRi.

La caixa de fum és un estri ideal per ajudar els docents en l’ensenyament dels fets bàsics de l’òptica geomètrica, ja que permet visualitzar el trajecte de la llum. D'aquesta manera es poden treballar fàcilment les ombres, la reflexió, la refracció i el color, entre d’altres fenòmens. Un model de l'aparell va ser construït pel doctor Victor Grau, durant el curs 2013-2014. L'objectiu era formar els alumnes del grau de mestre de primària en la didàctica de l’òptica i proporcionar-los diferents eines per a visualitzar els fets bàsics d’aquesta disciplina.

La caixa, conjuntament amb altres experiències i ben emprada dins una seqüència didàctica, permet un aprenentatge sòlid de conceptes bàsics d'òptica. La caixa de fum però, és molt versàtil, i ha demostrat ser útil també per als mestres de secundària i batxillerat. El dispositiu ha estat usat amb molt d’èxit, tant en el grau impartit a la Universitat de Vic com en diverses formacions de mestres en actiu. També ha estat utilitzat a diverses escoles de primària d'Osona amb bons resultats.