Què volen els catalans que investigui la ciència europea?

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) organitza dues consultes ciutadanes per copsar l’opinió dels catalans sobre els escenaris futurs de la recerca a Europa. La iniciativa s’integra dins el projecte europeu CIMULACT i comprèn una consulta presencial, el 7 d’octubre, i una altra en línia, que es pot respondre a partir d’avui.

Barcelona, 14 de setembre de 2016

La Comissió Europea vol impulsar una recerca científica basada en les visions de les persones, centrada en temes i àrees científiques d’importància real per a la vida diària dels ciutadans. Per encàrrec seu, la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) farà dues enquestes ciutadanes per esbrinar l’opinió dels catalans sobre com haurien de ser els principals escenaris de la recerca europea d’aquí al 2050. La primera, en format web i completament oberta, es pot respondre en línia a partir d’avui, dedicant-hi un temps d’uns 20 minuts. La segona, de tipus presencial, se celebrarà a Barcelona el 7 d’octubre (Espai Movistar, C/ Fontanella, 2-4, de 10.00 a 17.00 h).

Ambdues consultes formen part del projecte europeu ‘Citizen and Multi-Actor Consultation on Horizon 2020’ (CIMULACT). Aquesta iniciativa mobilitza organitzacions de 30 països –l’FCRi en el cas espanyol i català– per tal de donar rellevància la participació dels ciutadans i les parts interessades en la cocreació d’agendes de recerca basades en visions socials, necessitats i demandes reals i validades. Més de 1.000 persones de 30 països han participat en les seves diferents accions.

Amb el títol ‘Què esperes de la ciència i la tecnologia del futur? Consulta ciutadana sobre escenaris de recerca futura’, la trobada presencial del 7 d’octubre plantejarà a 60 joves que debatin una sèrie de propostes d’escenaris de recerca prèviament elaborades per ciutadans i experts de tot Europa la passada primavera. Aquests escenaris o futurs programes de recerca afecten àrees o temes d’alta incidència social als quals hauria de respondre la ciència i la tecnologia europees, entre d’altres, l’envelliment saludable, canvi climàtic, seguretat alimentària, subministrament energètic, o la protecció de la llibertat.

Com haurien d’actuar la ciència i la tecnologia davant aquests reptes? Quines haurien de ser les prioritats de la Unió Europea en recerca? Com ens agradaria que fos tecnològicament el futur? Què esperem dels avenços científics i tecnològics? Per tal de respondre a aquestes i molts altres interrogants, els participants es distribuiran a 10 taules de treball conduïdes per un/una moderador/a que ajudarà a gaudir d’un debat fluid i productiu, on s’espera poder compartir i analitzar les diferents opinions.

La jornada s’estructurarà en diverses fases de treball, amb una part individual i d’altres col·lectives per tal de fer una validació, priorització i enriquiment dels escenaris de recerca presentats.

Segons la Comissió Europea, un escenari de recerca és una ‘història hipotètica’ per il·lustrar possibles visions o aspectes de la recerca del futur. No es tracta de prediccions sobre la recerca futura, sinó de simulacions per destacar els desajustaments del present i per revelar les opcions disponibles i les seves possibles conseqüències. L’FCRi ja va organitzar el passat gener una primera consulta, prèvia a aquestes, que va contribuir a l’elaboració dels escenaris de recerca que es debatran actualment, tant en línia com presencialment el 7 d’octubre.

Divendres, 7 d’octubre, de 10.00 a 17.30 h.

Lloc: Espai Movistar, C/ Fontanella, 2-4, Barcelona

Més informació: http://www.fundaciorecerca.cat/ca/projecte_detall.asp?id_projecte=2021

Què esperes de la ciència i la tecnologia del futur? Consulta ciutadana sobre escenaris de recerca futura’. Versió en línia

Disponible a: http://consultation.cimulact.eu/Default.aspx?country=ES&language=ca-ES

Contacte: belen.lopez@fundaciorecerca.cat. Tel. 93 268 77 08

Temps estimat de resposta: 20 minuts.