El “Cafè amb la Recerca” de l’FCRi tanca la temporada 2016 amb una sessió al Sincrotró Alba patrocinada per IberCaja

El “Cafè amb la Recerca”, impulsat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), és un punt de trobada en un format molt proper entre entitats de recerca i empreses per trobar possibles vies de col·laboració. IberCaja, membre del patronat de l’FCRi, patrocina 5 sessions d’aquest espai de contacte entre ciència i indústria. 11 empreses de diferents sectors coneixeran en directe les instal·lacions i serveis que ofereix als investigadors aquesta gran infraestructura científica.

Barcelona, 28 de novembre de 2016

El Sincrotró ALBA, font de llum de sincrotró de tercera generació situada a Cerdanyola del Vallès (Barcelona) que és actualment la més important del seu tipus a la Mediterrània, acollirà dijous 1 de desembre 11 empreses catalanes de diferents sectors en una nova sessió del “Cafè amb la Recerca”, punt de trobada entre ciència i empreses organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i patrocinat per IberCaja, patró d’aquesta entitat. A la sessió, els participants coneixeran l’oferta de serveis per a la  recerca de la infraestructura per tal de trobar possibles vies de col·laboració.

Organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), el Cafè és un punt de trobada distès i molt proper entre entitats i infraestructures de recerca i teixit empresarial per identificar interessos i potencials sinergies en comú. La nova sessió comptarà amb les intervencions, per part del Sincrotró ALBA, de Caterina Biscari, directora; Alejandro Sánchez Grueso, director de l’Oficina Industrial i de Projectes; i Miguel Ángel García Aranda, director científic.

L’acte inclourà també la participació de José María Santos, responsable d’Institucions i Col·lectius Arc Mediterrani d’IberCaja. El públic assistent estarà integrat, entre d’altres, per directius de les empreses Lípidos Santiga (Lipsa); Auto Ochenta y Ocho; Intersport; Euromed; Natura Bissé Internacional; Bioquim; Provital Grup; Hipertin; Bella Aurora Labs; Crysforma, Kern, Enantia, Almirall i Ferrer.

El Sincrotró ALBA és un complex d'acceleradors d'electrons per produir llum de sincrotró, la qual permet visualitzar l'estructura atòmica i molecular dels materials i estudiar les seves propietats. L'energia del feix d'electrons que es genera a l'ALBA és de 3 GeV (Gigaelectronvolts). S'aconsegueix mitjançant la combinació d'un accelerador lineal (LINAC) i un propulsor de baixa emitància i màxima potència col·locat al mateix túnel que l'anell d'emmagatzematge. El Sincrotró ALBA té un perímetre de 270 metres i podria disposar de fins a 30 línies de llum.

Actualment, l'ALBA disposa de vuit línies de llum operatives, que comprenen des dels infrarojos, fins els raigs X durs, i que es destinen principalment a les biociències, la matèria condensada (nanociència i propietats magnètiques i electròniques) i la ciència dels materials. Es troben en construcció dues línies de llum més (fotoemissió de baixa energia i alta resolució angular per a materials complexos i microfocus per a cristal·lografia de proteïnes).

Aquesta gran infraestructura científica genera unes 6.000 hores de llum anualment i està disponible per oferir servei a més de 1.200 investigadors  de la comunitat acadèmica i del sector industrial cada any. Des de 2012 allotja usuaris oficials procedents d'institucions de l'Estat espanyol (65%) i també d'altres països (35%). L'ALBA està gestionat pel Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Laboratori de Llum Sincrotró (CELLS) i cofinançat a parts iguals per l'Administració espanyola i catalana.

L’objectiu del “Cafè amb la Recerca” és conèixer possibles punts d’interès entre les recerques dels centres i els reptes de les empreses, per iniciar possibles projectes de col·laboració. L’FCRi organitza aquestes sessions per establir ponts de connexió entre recerca i teixit industrial dins del seu programa Ciència-Empresa, que busca alinear reptes d’innovació d’empreses del sector productiu amb els científics, tecnòlegs i emprenedors que disposin de les millors capacitats per a resoldre’ls. Més de 120 empreses de diversos sectors industrials i 14 centres de recerca han participat en les 13 sessions del “Cafè amb la Recerca”, dutes a terme des de maig de 2014.

IberCaja ha patrocinat en exclusiva 5 sessions del “Cafè amb la Recerca”, essent aquesta la cinquena d’elles. Per part d’Ibercaja, entitat de referència en el mercat financer nacional, la participació i col·laboració en aquesta i altres iniciatives adreçades a les empreses, entra dins del seu ferm compromís de suport al teixit empresarial i l’aposta pel seu creixement.

A més, l’entitat financera posa a disposició de les empreses el seu coneixement, eines i experiència en l’anàlisi i finançament de projectes, de manera que hi col·labora per trobar la millor solució a les seves necessitats financeres. Compta amb una àmplia gamma de productes que faciliten l’activitat diària de les empreses i que està a l’avantguarda del mercat financer.