10 anys de Recerca en Acció

El portal de divulgació científica de l’FCRi celebra la primera dècada d’existència amb un ventall de continguts consolidats i el seguiment d’una nova expedició científica a l’Antàrtida.  Recerca en Acció ofereix avui 142 vídeos amb experiments científics fets per alumnes de primària, secundària i batxillerat; i 46 expedicions o aventures científiques narrades en format bloc pels mateixos investigadors protagonistes. S’hi inclou una pionera secció sobre turisme científic, amb més de 100 destinacions singulars catalanes d’interès científic comentades i localitzables en un mapa sensible.

Barcelona, 23 de gener de 2017

El Tibet, l’Àrtic, Madagascar, Cap Verd, Brasil, les Galápagos, Ruanda, Terra del Foc, el Pacífic, Tanzània, els Andes, Tunísia... en els seus 10 anys d’existència, el portal de divulgació científica Recerca en Acció, de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), ha fet el seguiment d’estades de científics catalans en aquestes i d’altres localitzacions arreu el planeta. El resultat és una col·lecció de relats, acompanyats de fotografies i vídeos, que documenten temes de recerca molt diversos: l’estudi dels  goril·les dels volcans Virunga, la cultura de l’antic regne de Zhang-zhung a la remota regió tibetana de Txhangtang, els fons marins de l’Antàrtida, la vida microbiana a l’Àrtic... Tot aquest material és a l’abast de tothom a Recerca en Acció, on es pot consultar lliurement i recrear tota mena d’aventures científiques.

En paral·lel, Recerca en Acció ha anat consolidant en aquests anys un seguit de recursos i seccions amb un fons de continguts destacable. Entre d’altres, destaquen la secció Experimenta que, actualment, aplega 142 propostes d’experiments científics en vídeo, fets per alumnes de primària, secundària i batxillerat. El canal “Recerca en Acció” de YouTube compta amb més de 750 vídeos, que sumen avui unes 340.000 visualitzacions. Així mateix, s’han fet diversos jocs i simulacions de producció pròpia. El portal compta amb 66.000 usuaris i té 5.000 seguidors a Twitter.

Recerca en Acció també dóna resposta a les preguntes enviades pels lectors (a hores d’ara n’hi ha 111, totes elles contestades per un científic) i dibuixa un esbós de mapa de turisme científic al nostre país, amb més d’un centenar de propostes.

En aquests moments, Recerca en Acció ha començat el seguiment d’una nova expedició: la que protagonitzarà el químic, oceanògraf i investigador de l’Institut de Ciències del Mar, Rafel Simó, que actualment està iniciant la seva singladura a bord del trencaglaç rus Akademik Treshnikov.

Des del 20 de gener fins a la fi de març de 2017, aquest investigador i els seus col·laboradors escriuran des de l’Antàrtida un diari en forma de bloc que es publicarà a Recerca en Acció, i on explicaran la seva recerca i les seves aventures al continent gelat. Rafel Simó i el seu equip hi estudiaran el paper de la “natura invisible”, formada per microbis i gasos, en la regulació del clima.

Els investigadors faran mesures del plàncton microscòpic i dels gasos i matèria orgànica que aquest deixa anar i que acaben a l’atmosfera. En aquest projecte, liderat per Rafel Simó, participen científics catalans i de Plymouth (Regne Unit), Sydney (Austràlia), el Quebec i Argentina.