Prop de 800 membres del sistema de recerca i empresaris assisteixen a l’acte de lliurament dels Premis Nacionals de Recerca 2012

Hi van assistir el president de la Generalitat, Artur Mas, el conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, el secretari d’Universitats i recerca, Antoni Castellà, i el president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), Antoni Esteve, entre d’altres autoritats i patrons de l’FCRi.

Barcelona, 19 de març de 2013

Uns 800 representants del món de la ciència i l’empresa catalana, entre ells, dos centenars de directius de la indústria i els serveis, van assistir ahir al vespre a l’acte de lliurament dels Premis Nacionals de Recerca 2012, celebrat al Teatre Nacional de Catalunya, amb la presència del president de la Generalitat, Artur Mas, el conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, el secretari d’Universitats i recerca, Antoni Castellà, i el president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), Antoni Esteve, entre d’altres autoritats i patrons de l’FCRi.

La Generalitat i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, reconeixen l’activitat investigadora dels científics vinculats al nostre país mitjançant aquests  guardons que són actualment les màximes distincions que s’atorguen en l’àmbit de la recerca a Catalunya.  A banda de premiar la investigació, els Premis Nacionals de Recerca distingeixen també la col·laboració entre el sector públic i privat, les accions de mecenatge i la divulgació científica a través dels mitjans de comunicació.

Els guardonats de l’edició de 2012, que van rebre el seus premis ahir, han estat:

- Premi Nacional de Recerca: Carles Simó, catedràtic de Matemàtica Aplicada de la Universitat de Barcelona i enginyer industrial per l'ETSEIB. S’ha distingit per reforçar l’aplicació dels avenços de les matemàtiques en àmbits d’alt impacte socioeconòmic com ara el disseny de missions espacials o la mecànica celeste (l’estudi dels moviments dels astres pels efectes gravitatoris d’altres cossos celestes).

- Premi Nacional de Recerca al Talent Jove: Ben Lehner, biòleg, professor d’investigació ICREA al Centre de Regulació Genòmica (CRG).

- Premi Nacional al Partenariat Públic-Privat en Recerca i Innovació: Henkel, l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

- Premi Nacional de Mecenatge Científic: Pere Balsells, empresari català resident als EUA i promotor de diferents programes de beques en enginyeries.

- Premi Nacional de Comunicació Científica: La Vanguardia.

El president de la Generalitat, Artur Mas, va assegurar a la seva intervenció que, si avui Catalunya disposés “dels recursos que genera el propi país amb el seu esforç i talent, i tingués més capacitat de decisió per subratllar el perfil propi, aquest futur que es presenta amb incerteses el tindríem molt més segur”. El cap de l’Executiu va destacar l’exitosa trajectòria de Catalunya en el camp de la recerca i la innovació, subratllant que el país ha evidenciat que “tenim la infraestructura i els centres de recerca, i que són bons; les universitats, que cada cop són millors, i tenim el talent”, i que aquesta és la realitat que s’ha d’imposar davant els interrogants que ens fan dubtar de si aquesta trajectòria es podrà mantenir malgrat les circumstàncies adverses.

Per demostrar el bon moment científic que viu el nostre país, el cap de l’Executiu va comparar les xifres actuals amb les de fa 20 anys enrere, remarcant que Catalunya, que només representa un 0,1% de la població de tot el món, “ha passat de representar el 0,4% de la producció científica a nivell mundial, fa dues dècades, a l’1% actual”. El president de la Generalitat també va destacar el fet que Catalunya es va endur l’any passat el 60% de les ajudes en recerca que la Unió Europea va atorgar a tot l’Estat espanyol i que el nostre país és el destinatari del 30% del programa marc que l’European Research Council dóna a l’Estat.

Per la seva banda, el president de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Antoni Esteve, que va intervenir per obrir l’acte, va assenyalar que la Fundació “exerceix una funció d’interfície entre els agents públics i privats, valoritzant i canalitzant cap a l’empresa els resultats de les activitats de recerca científica, a l’hora que mobilitzant fons privats”. Aquesta tasca, va continuar Esteve, “compta amb el recolzament i orientació del nostre extraordinari Patronat, imprescindible per tal que la Fundació avanci amb pas ferm envers els seus objectius”.

El jurat dels premis, presidit per Antoni Esteve, president de l’FCRi, ha estat format pel secretari d’Universitats i Recerca, Antoni Castellà; el director general de Recerca, Josep M. Martorell; el president de la Fundació Parc Taulí, Ramon Pascual, l’investigador i ex director del Centre de Regulació Genòmica (CRG), Miguel Beato; el director general de la Corporació Sanitària Clínic, Joan Rodés; el catedràtic d’Economia de la UAB, Salvador Barberà; el director de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya, Jordi Isern, i el catedràtic del Departament d’Història Contemporània de la UAB, Albert Balcells. El secretari ha estat el director de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Enric Claverol.