Petits Talents Científics

Edicio17_JovesCienciaEtica_FundacioRecerca

El programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària “Petits Talents Científics” organitzat conjuntament per l’FCRI i Fundació “la Caixa”, vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.

Què s’ofereix?

Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Curs 2024/2025

La temàtica escollida per al curs 2024/2025 és:

Investiguem les relacions entre els éssers vius (adreçat a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària).

Com s’organitzen les formigues en un formiguer? S’espanten igual de nosaltres les diferents espècies d’ocells que viuen al pati? Com es comporten els grills quan els col·loquem en un territori nou? Quins tipus de relacions hi ha entre els organismes que viuen en un bosc o en una bassa? Què els passa a les fulles i les branques que cauen a terra? Com és que quasi no trobem animals morts quan passegem pel bosc? Com és que hi ha plantes que poden viure en llocs que hi plou molt i d’altres que viuen en llocs que hi plou molt poc? Podrien tornar a viure a Catalunya els llops?

Aquesta nova edició de Petits Talents Científics servirà per refrescar els nostres coneixements científics sobre les relacions entre els éssers vius i el medi i sobre el comportament animal, i oferirà recursos didàctics i propostes per dissenyar situacions d’aprenentatge que condueixin l’alumnat a construir explicacions de fenòmens quotidians relacionats amb el comportament dels animals i les relacions entre els éssers vius i el medi on viuen, a través de la investigació científica.

Objectius

La proposta Investiguem sobre les relacions entre els éssers vius té un triple objectiu:

– dissenyar situacions d’aprenentatge que parteixin de fenòmens quotidians vinculats amb el comportament dels animals o amb les relacions entre els organismes i el medi, i que es desenvolupin a partir de projectes d’investigació autèntics;

actualitzar els coneixements científics i didàctics que els docents de primària necessiten per portar a terme situacions d’aprenentatge en què s’impliqui l’alumnat en processos d’investigació autèntics; i

– presentar les investigacions realitzades en un congrés de ciència infantil.

Continguts

Investiguem sobre el comportament dels animals: estratègies generals i casos particulars (formigues, grills i ocells).

Investiguem sobre el concepte d’hàbitat i sobre les adaptacions que permeten als organismes vius habitar en un determinat entorn.

– Investiguem sobre les relacions entre els organismes vius d’un ecosistema: xarxes de relacions, cicle de la matèria i dinàmica de poblacions.

Coordinadors de la formació

Jordi Martí, Laura Martin, Isabel Jiménez.

Places

50 mestres o 25 centres educatius (2 mestres per centre).

Sessions

Octubre, novembre i desembre de 2024.

Data límit per presentar les propostes de projecte

Gener de 2025.

Retorn i seguiment de les propostes

Febrer 2025.

Tutories individualitzades per projecte d’investigació

Febrer i març de 2025 (data i hora a concretar entre els formadors i els centres).

Investigacions a l’aula

Febrer, març, abril i maig de 2025

Encontres PTC

Maig/juny de 2025.

Accediu aquí als llibres de la col·lecció “Petits talents científics”.

*Properament anunciarem les dates de les sessions i el procediment d’inscripció.

El programa PTC col·labora amb els CRP de les comarques de La Noguera, Les Garrigues, Pla d’Urgell, Urgell i la Segarra.