El programa d’actualització científica i didàctica per a docents Petits Talents Científics arriba a les comarques lleidatanes

27 setembre 2023 | Notícies, Sala de premsa

Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb 10 anys de funcionament a Catalunya, desenvoluparà el curs 2023-2024 la seva primera edició a Lleida. Un total de 50 docents de primària de 25 centres educatius de diferents comarques lleidatanes, passaran per aquesta formació, acreditada pel Departament d’Educació. PTC està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de la Fundació “la Caixa” i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. El programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític.

Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa). PTC Lleida té com a tema central la investigació del funcionament del cos humà, estudiant com portem a terme les nostres funcions vitals. Els curs proporcionarà als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la salut personal i col·lectiva. Els projectes duts a terme als centres participants es presentaran a final de curs per part de l’alumnat en un esdeveniment anomenat Petit Congrés Científic.

El programa planteja els esmentats itineraris d’investigació com a model didàctic per abordar situacions d’aprenentatge relacionades amb fenòmens vinculats al funcionament del cos humà, encoratjant al descobriment, la conversa i la reflexió. Entre els temes d’estudi inclosos es troben el camí dels nutrients del menjar i com el cos els fa servir; el camí de la informació o com el cervell sap què està passant al nostre cos; i el camí de la informació genètica i els mecanismes que fan que ens semblem als pares.