El Parlament de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació homenatgen la trajectòria del bioquímic Joan Oró i Florensa, diputat de la primera legislatura

29 setembre 2023 | Notícies, Sala de premsa

El Parlament de Catalunya i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) homenatjaran la tasca com a diputat de Joan Oró i Florensa el dilluns 2 d’octubre (Parlament de Catalunya, 18,00 h), en un acte inclòs al programa de l’Any Joan Oró, decretat per la Generalitat de Catalunya, i impulsat pel Departament de Recerca i Universitats i la Fundació Joan Oró (FJO). El cèlebre bioquímic català va tornar des dels Estats Units, on havia emigrat el 1954, per ser diputat per Lleida al Parlament de Catalunya d’abril de 1980 a setembre de 1981, a la primera legislatura autonòmica, sent assessor científic del president de la Generalitat.

L’acte comptarà amb una benvinguda a càrrec del vicepresident de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació, Joan Gómez Pallarès, i de la presidenta d’honor de l’FJO, Maria Elena Oró Forteza -filla de l’homenatjat- i hi inclourà la taula rodona “Joan Oró, ciència i política”, protagonitzada per científics i polítics que van coincidir amb ell durant la seva etapa com a diputat.

Hi participaran a la taula l’expresident de la Generalitat, Jordi Pujol; el bioquímic, exdirector de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques (IIBB-CSIC), Emili Gelpí, qui va ser doctorand d’Oró als EUA; la biòloga i comunicadora científica Mercè Piqueras; l’investigador de l’Institut d’Història de la Ciència i coordinador del grau en Ciència, Tecnologia i Humanitats de la UAB, Xavier Roqué; i el director general de l’FCRI, Jordi Mas.

L’homenatge serà presentat per la periodista de ciència i salut Cristina Sáez, qui moderarà la taula rodona. La cloenda anirà a càrrec de la presidenta del Parlament de Catalunya, Anna Erra i Solà. L’acte compta amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Nord-americans.

Poc després de finalitzar la seva etapa com a diputat al Parlament de Catalunya (del 10 d’abril de 1980 al 15 de setembre de 1981, data en què va renunciar), Joan Oró i Florensa (1923-2004) va retornar a Houston fins a la seva jubilació, el 1994, any en què va tornar novament a Barcelona, on va morir el 2 de setembre de 2004.