Mara Dierssen i Gustavo Deco obren el cicle de diàlegs científics Frontiers of Science and Technology in Society del Barcelona Knowledge Hub de l’Acadèmia Europaea

29 setembre 2023 | Notícies, Sala de premsa

Els investigadors en neurociència Mara Dierssen, cap del programa de Biologia de Sistemes del Centre de Regulació Genòmica de Barcelona, i Gustavo Deco, professor d’investigació ICREA líder del Grup de Neurociència Computacional de la Universitat Pompeu Fabra, obriran el pròxim 4 d’octubre a la RACAB, el nou cicle de diàlegs científics Frontiers of Science and Technology in Society que impulsa el Barcelona Knowledge Hub de l’Acadèmia Europaea (AE-BKH) com a nou espai de discussió científica a la ciutat. El diàleg, amb el títol d’Understanding the brain: neurobiology or neuro computer sciences?, serà moderat per Núria Sebastián, catedràtica de Psicologia de la Universitat Pompeu Fabra.

Partint del treball de Cajal fa més de 100 anys, la neurociència ha buscat entendre com donen les cèl·lules del cervell ascens a funcions cognitives. Fins a quin punt ha avançat la neurociència, i més concretament la neurobiologia, en aquest esforç? D’altra banda, per aprendre com s’implementa la cognició al cervell, la neurociència computacional ha construït models computacionals que pot realitzar tasques cognitives i provar aquests models amb experiments cerebrals i conductuals.

La neurobiologia, la psicologia i les neurociències computacionals són enfocaments diferents per a l’estudi del cervell, encara que el Human Brain Project (finançat per la Unió Europea) ha invertit principalment en aspectes computacionals. Decidir on destinar el finançament per a la investigació del cervell entre la neurobiologia i la neurociència computacional depèn de diversos factors, inclosos els objectius de recerca, l’experiència disponible, els avenços tecnològics i les qüestions específiques que es persegueixen.

On som ara? Hi ha un conflicte o hi ha un enfocament equilibrat que doni suport a la col·laboració entre aquests camps? Aquestes són preguntes a les quals Mara Dierssen, des de l’àmbit de la neurobiologia, i Gustavo Deco, des de la perspectiva de la neurociència computacional, donaran resposta en aquesta trobada, dedicada principalment al públic acadèmic. L’acte es farà en anglès.

Cada mes l’AE-BKH organitzarà un diàleg d’alt nivell científic en anglès, i un altre, en català/castellà de divulgació científica.