Un total de 85 alumnes participants en el programa pilot educatiu Joves Talents Científics al sector agroalimentari i forestal visitaran les Escoles Agràries d’Alfarràs i del Pallars, així com l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agroalimentària, Forestal i Veterinària (ETSEAFiV) de la Universitat de Lleida (UdL). Les visites són la cloenda d’aquesta iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) de la Generalitat de Catalunya per al curs 2023-2024.
En concret, el 10 de maig seran 25 alumnes de l’INS Els Planells, d’Artesa de Segre (la Noguera) els qui visitaran l’Escola Agrària d’Alfarràs i l’ETSEAFiV, mentre que el 27 de maig, 60 alumnes de l’INS Morelló (Esterri d’Àneu; Pallars Sobirà), de l’INS de La Pobla de Segur (La Pobla de Segur; Pallars Jussà) i de l’INS de Tremp (Tremp; Pallars Jussà), acudiran a l’Escola Agrària del Pallars i, posteriorment, a l’ETSEAFiV.
Joves Talents Científics al sector Agroalimentari i Forestal fomenta que els joves de batxillerat i 4t d’ESO lleidatans segueixin estudis en ciències agroalimentàries, especialment a les escoles agràries. La iniciativa, presentada el novembre de 2023, s’ha iniciat com a projecte pilot el curs 2023-2024 a 5 instituts de les comarques lleidatanes de la Noguera, Pallars-Jussà i Pallars-Sobirà, on han impartit sessions teòriques i realitzaran tallers experimentals 5 investigadors de la UdL (Bernat Lavaquiol, Pau Sentís, Wilmar Osorio, Erika Lorena Soto i Irene Teixidó).
El seu contingut planteja millorar el coneixement de l’alumnat sobre les àrees específiques STEM, Science, Technology, Engineering and Mathematics (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) vinculades amb les ciències agroalimentàries. El programa aplica una fórmula didàctica original i inèdita: s’hi ha incorporat a joves científics i científiques a les escoles i instituts, que han treballen braç a braç amb el professorat. Així han concebut i dut a terme col·laborativament activitats a classe que mostren els continguts científics de forma clara i atractiva, per motivar l’interès per les ciències agroalimentàries.
Cada investigador ha realitzat, a l’institut assignat, una sessió teòrica combinada amb un taller pràctic experimental sobre àrees específiques vinculades a les ciències agroalimentàries (biotecnologia alimentària, microorganismes del sol en agricultura, etc.), tot aplicant el mètode científic.