Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb 11 anys de funcionament a Catalunya, enceta aquest curs 2024-2025 la seva segona edició a Girona. Un total de 21 docents de primària d’11 centres educatius del Pla de l’Estany (5 escoles), Alt Empordà (2), la Selva (2) i el Gironès (2), cursaran aquesta formació, acreditada pel Departament d’Educació i Formació professional. PTC està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i la Fundació “la Caixa”, amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics del Gironès.
El programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i experiments, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític. Des de 2013, PTC ha format 1.008 docents, amb la participació de 25.022 alumnes de 293 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat, la Garrotxa, Girona, Tarragona i comarques lleidatanes).
PTC Girona té com a tema central la investigació de les relacions entre els éssers vius. S’estudiaran aspectes com ara el comportament dels animals: estratègies generals i casos particulars (formigues, grills i ocells); el concepte d’hàbitat i les adaptacions dels organismes vius per habitar en un determinat entorn; i les relacions entre els éssers vius d’un ecosistema: xarxes de relacions, cicle de la matèria i dinàmica de poblacions.
Els curs proporcionarà als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la salut personal i col·lectiva. Els projectes duts a terme als centres participants es presentaran a final de curs per part de l’alumnat en un esdeveniment anomenat Encontres de Petits Talents Científics.
El programa planteja els esmentats itineraris d’investigació com a model didàctic per abordar situacions d’aprenentatge relacionades amb fenòmens vinculats al funcionament del cos humà, tot encoratjant el descobriment, la conversa i la reflexió.