El Barcelona Institute of Science and Technology (BIST) i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb col·laboració amb el Departament d’Educació, organitzen aquest dijous la Trobada que obre les activitats de la seva iniciativa #100tífiques, creada per a fomentar les vocacions cientificotècniques en nenes i nens de Catalunya i que celebra, aquest any, la seva tercera edició.
La Trobada convoca a les més de 400 investigadores dels àmbits públic i privat que s’han inscrit per donar xerrades a escoles de tot Catalunya el proper dia 11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, amb l’objectiu d’apropar la seva recerca als alumnes de 6è de primària i 1r d’ESO, però sobretot de posar en valor el treball que fan les dones en ciència i generar nous models de referència que propiciïn que les nenes triïn carreres STEAM. Es preveu que les xerrades arribin a més de 16.000 nenes i nens.
El programa de la Trobada #100tífiques, que obrirà Mar Camacho, directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d’Educació, proposa un debat sobre els reptes que acaren les investigadores en els centres de recerca pública i a les empreses (amb Núria Montserrat, ICREA Professor i group leader a l’IBEC, i Anna Bosch, CEO de Noel) i quatre fòrums de discussió sobre la interacció recerca/escola i recerca/industria: De la recerca a l’aula; De l’aula a la recerca: didàctica de la ciència; De la recerca al mercat; i la Recerca a les grans corporacions. També inclourà una sessió de formació, impartida per Eduscopi, per ajudar les investigadores a preparar la seva xerrada del dia 11 de febrer a l’escola.
Complementàriament, les més de 400 investigadores participants a la iniciativa #100tífiques tenen la possibilitat d’inscriure’s a una de les quatre sessions de formació que s’han organitzat els dies 25, 26, 27 i 29 de gener per preparar la seva xerrada.
El lema d’aquesta tercera edició de #100tífiques és “STEAMem la ciència”, una edició marcada per les noves tecnologies de la comunicació, ja que la situació sanitària actual ha requerit que tot el projecte es faci exclusivament online. Aquest fet, paradoxalment, ha aportat millores per impulsar el programa, ja que ha permès l’organització de més xerrades i que aquestes arribin a més escoles de tot Catalunya. Gràcies al format digital, en aquesta edició també es comptarà amb la participació d’una dotzena de científiques catalanes que treballen a l’estranger, en centres com l’ETH Zürich, el King’s College London, el Memorial Sloan Kettering Cancer Center, de Nova York, o la Universitat de Califòrnia Los Angeles, entre altres. També ha augmentat considerablement el nombre d’investigadores internacionals que treballen a Catalunya que participen a la iniciativa —més de 30— de països com ara Portugal, Itàlia, Polònia, Gran Bretanya, Alemanya, l’Índia, Estats Units, Austràlia o el Kazakhstan. Això permet oferir a les escoles una major diversitat cultural de perfils científics. i donar visibilitat a la creixent internacionalització de la ciència. Aquest any s’ofereix a les escoles que ho desitgin fer les xerrades en anglès.
“Estem entusiasmades amb la resposta rebuda! Hem superat la xifra de 350 investigadores i de 350 escoles registrades, triplicant ja l’objectiu amb què es va llençar la iniciativa el 2019. I creiem que encara hi ha potencial de creixement per a properes edicions. Això és clau perquè sobretot les nenes tinguin nous models on veure’s reflectides, perquè tots els estudiants siguin conscients del valor que aporten les dones a la ciència, però també perquè ciència i escola estiguin més a prop. Ara com mai veiem com n’és això d’important per tenir una societat madura i informada”, explica Núria Bayó Puxan, cap de Programes Acadèmics del BIST.
“La resposta rebuda ha superat totes les expectatives! La generositat de les investigadores, tecnòlogues, empresàries, directives i emprenedores és també un referent potent que s’ha de fer palès. Tant amb la Trobada del 21 de gener com amb les Xerrades del dia 11 de febrer, esperem fer visibles no només les dones en la ciència, sinó un model en què les esferes privada i pública són complementàries i necessàries per a impulsar la innovació al país”, subratlla Susaina Figuera, cap de Projectes d’Innovació de la FCRI, i co-responsable, amb Núria Bayó, de la iniciativa #100tífiques.
A la Trobada de #100tífiques de dijous vinent hi participen com a ponents dels fòrums de discussió una vintena d’investigadores que treballen en entorns públics i privats, des d’especialistes en didàctica de la ciència fins a emprenedores que han creat la seva pròpia empresa, o directives de grans companyies multinacionals. La Trobada serà conduïda per la periodista científica Cristina Sáez i les ponents seran: Muriel Arimon, Participació Ciutadana i Educació Científica, IRB Barcelona; Blanca Amengual, professora IES Les Vinyes; Anna Calderer, Projecte STEMarium, FCRI; Carla Conejo, responsable del programa de Ciència a la Fundació Catalunya la Pedrera; Míriam Navarro, Academic Officer, BIST; Anna Garrido, investigadora en didàctica de les ciències i professora de secundària, membre de CRECIM; Marta Garcia-Matos, responsable de MATES (STEAM), EduCaixa; Mar Carrió, directora del Màster de Formació de Professorat d’Educació Secundaria UPF-UOC; Ainhoa Gaudes, project manager del Pla de Doctorats Industrials (DI), SUR; Dènia Martínez, subdirectora del Grup Carinsa. Tutora d’empresa de DI; Neus Prieto, doctoranda industrial a Grupo Damm; Luisa F. Cabeza, investigadora de la UdL i directora de tesi de DI; Meritxell Teixidó, emprenedora, CEO/CSO de Gate2Brain; Virginia Palacios, 3D Strategic Marketing Director a HP; Meritxell Cusidó Roura, directora de projectes d’innovació de Sener; Eva Orell North, subdirectora general d’Operacions i Transformació, i membre del Comitè de Direcció d’Allianz; Susana González, responsable tècnica de l’àrea de Gestió d’Infraestructures Crítiques i Resiliència de Cetaqua; Núria Bonastre, Global Technical Key Account Manager de Home Care and Industrial & Institutional Cleaning Solutions a BASF.