Segons la UNESCO, només un 28% dels investigadors del món i un 35% dels estudiants de carreres STEAM són dones. Com mostrava la revista Science, en un cèlebre estudi de 2017, els estereotips de gènere relacionats amb la ciència apareixen ben aviat a l’escola, ja que les dones es consideren a si mateixes menys brillants que els nens a partir dels 6 anys. Les dades més recents, mostren la persistència d’aquestes dinàmiques. Actualment, les nenes de 4t de primària tenen un rendiment 15 punts per sota que els nens en matemàtiques i ciències a l’estat espanyol segons l’Informe internacional TIMSS 2019, fet per l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) i el Boston College, sobre 64 països de l’OCDE i la UE, presentat el desembre de 2020.
Davant això, “#100tífiques” fa visible i destaca la rellevància actual i el paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia, tant al sistema de recerca públic com al privat, i motiva les nenes, especialment, i els nens pels estudis de ciència i tecnologia, trencant estereotips de gènere. Igualment, i en paral·lel, el seu format impulsa vincles i dinàmiques col·laboratives entre científiques del sistema públic i del privat; i també amb altes directives d’empresa i prescriptores de les polítiques públiques.
La concepció de “#100tífiques” i la seva estratègia divulgativa, adreçada a l’última etapa de la primària i el principi de l’ESO, s’inspira en un veterà acte de disseminació científica promogut conjuntament per l’FCRI i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, com és el “Dia de la Ciència a les Escoles”.
Del total de 458 investigadores participants, 218 provenen de centres de recerca catalans (73 de centres integrats a BIST); 80 a universitats catalanes; 23 a centres i universitats a l’estranger i 137 a empreses (HP; Grupo Menarini; Boehringer Inhelgeim; B. Braun; BASF; Allianz; Alcon; Agbar/Cetaqua, Provital Group; Lubrizol i Biokit).
Laia Servera, editora i presentadora de l’InfoK, conduirà el macroacte virtual
Per tercer any consecutiu, “#100tífiques” vol que centres escolars d’arreu del país tinguin l’oportunitat de connectar i conèixer investigadores i tecnòlogues del món de l’empresa, centres de recerca i universitats catalanes. Enguany, a causa de les circumstàncies provocades per la crisi de la COVID-19, totes les conferències es faran en línia.
Laia Servera, editora i presentadora de l’InfoK del canal Super3, serà l’encarregada de presentar l’acte on les 458 investigadores de diferents centres de recerca, empreses i universitats, duran a terme aquestes xerrades divulgatives simultànies. La monologuista i enginyera industrial, Jennifer Smith, guanyadora de la segona edició del Concurs Monòlegs del Club de la Ciència, organitzat per l’FCRI, també participarà i interpretarà el seu monòleg “La complexitat dels nombres”.
Prèviament a aquest acte, la major part de les científiques participants va assistir el 21 de gener a una trobada de networking i formació on es va debatre també sobre el seu paper com a “role model” en la promoció de les dones a la carrera científica, la recerca en la didàctica de la ciència, l’R+D a les grans corporacions i la transformació de la recerca en productes que arribin al mercat. Aquesta sessió prèvia, en format vvirtual, va ser organitzada pel BIST, juntament amb l’FCRI.
Amb iniciatives com ara “#100tífiques”, l’FCRI, una entitat privada especialitzada en el foment de les vocacions científiques i la disseminació del coneixement cientificotècnic, cerca donar major visibilitat al treball de les científiques. L’objectiu a curt termini és contribuir a crear i divulgar rols i models femenins en els àmbits de les ciències i les enginyeries i promoure bones pràctiques que portin a la igualtat de gènere.
Més informació a www.donesiciencia.cat. i www.100tifiques.cat.