Després de l’èxit de les seves tres primeres edicions i l’ampli nombre de sol·licituds de participació per part d’investigadors i centres educatius, els impulsors del programa educatiu Amgen TransferCiència, la biotecnològica Amgen i la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) continuaran la seva col·laboració en el projecte durant tres cursos més. Actualment, aquest programa de foment de les vocacions científiques entre els joves inicia la seva quarta edició (curs 2022-2023).
L’objectiu del programa és tant ensenyar com motivar. Metodològicament, aplica una fórmula original i inèdita: incorpora joves científics a les escoles i instituts que treballen mà a mà amb els docents. Entre tots dos, conceben i executen colaborativamente activitats en classe que mostren els continguts científics de forma més significativa i atractiva, amb l’objectiu de fomentar l’interès per les carreres científiques incidint en els àmbits de la genètica i la biotecnologia, entre els estudiants d’alumnes de quart de l’ESO i batxillerat.
Classes magistrals, sessions experimentals i debats actius amb l’alumnat, complementats amb visites als centres de recerca dels científics participants, són el nucli didàctic amb el qual Amgen TransferCiència cerca millorar l’aprenentatge científic a les escoles. Aquestes activitats es realitzaran a partir de febrer de 2023, i fins al mes de maig.
Amgen TransferCiència inicia aquest mes la que serà la seva quarta edició, amb rècord d’investigadors i centres educatius inscrits. Finalment, al llarg del curs 2022-2023, un total de 33 joves científics/científiques realitzessin diferents activitats en 35 centres educatius, en tots dos casos la meitat dels quals aspiraven a participar. En total, més de 1.120 escolars es beneficiaran del programa en la Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Catalunya, Illes Balears i, per primera vegada, Galícia.
Els 33 investigadors (19 dones i 14 homes) que integren el nucli formador del programa, duran a terme diversos tipus d’activitats in situ en els centres participants. El seu enfocament didàctic posa l’accent en el mètode científic, i en matèries com la genètica i biotecnologia, i inclourà, també, visites dels alumnes a centres de recerca.
Tots els investigadors participants en Amgen TransferCiència, i els qui han quedat en llista d’espera, són formats específicament pel Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de Barcelona. La seva selecció i captació la realitzen entitats científiques de prestigi, col·laboradors en cada comunitat: les delegacions a Madrid i Galícia del Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC); Centres de Recerca a Catalunya (CERCA) a Catalunya; la Universitat de València i l’Institut de Biologia Integrativa i Sistemes (UV-CSIC), a la Comunitat Valenciana; i la Universitat de les Illes Balears, en aquesta comunitat.
La capacitat per a poder comunicar el seu treball i ajudar l’alumnat a adreçar la seva trajectòria cap a les carreres científiques són els principals arguments que porten als investigadors a participar en Amgen TransferCiència. “Com a investigadora, m’apassiona la divulgació científica i crec que, a les aules, és fonamental que els joves entenguin com i per què investiguem per a orientar-los a l’hora de triar el seu futur professional”, explica María Demestre, investigadora de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), que participa per segona vegada. En la seva opinió, “Amgen TransferCiència és el marc ideal per a aquesta dinàmica i per això repeteixo”.
En la mateixa línia, Alba Arévalo, investigadora de l’Institut de Biologia Integrativa de Sistemes UV-CSIC de València, que també repeteix enguany com a membre de l’equip d’Amgen TransferCiència destaca “l’oportunitat que m’ofereix el programa de comunicar el meu treball de manera amena i enriquidora per a l’alumnat”. En la seva opinió, “l’aprenentatge és mutu, ja que la meva experiència amb els alumnes m’ajuda a desenvolupar eines per a explicar en un registre adequat la meva activitat investigadora”.
Amgen TransferCiència es va iniciar com a programa pilot el curs 2019-2020, amb la participació de 15 centres educatius catalans, 5 de la Comunitat Valenciana i altres 5 de Balears.
Promoure la capacitat de comunicació científica de l’alumnat
El programa cerca també formar al professorat i el personal investigador participant en comunicació/divulgació científica, perquè puguin formar a l’alumnat i preparar-los per a aquesta activitat. Per això, com a novetat en aquesta quarta edició, inclou un concurs de comunicació científica que convida a l’alumnat dels centres educatius participants a explicar, de manera clara i concisa, un concepte après o el resultat d’una de les activitats realitzades dins del programa Amgen TransferCiència. L’objectiu d’aquesta iniciativa és potenciar la capacitat d’exposar en públic dels alumnes en l’àmbit de ciència.
La biotecnològica Amgen, impulsora del programa al costat de l’FCRI, porta tres anys compromesa amb TransferCiència. “Fomentar l’educació i el coneixement científic és un dels pilars del nostre compromís amb la societat, i ens alegra poder portar aquest programa a tantes i tantes aules del nostre país i saber que tant professors, com a alumnes i investigadors el valoren molt positivament”, assenyala Fina Lladós, directora general de Amgen Ibèria.
Segons Jordi Mas, director general de l’FCRI, Amgen TransferCiència és un format educatiu innovador que aporta talent investigador jove a les escoles per a aconseguir connectar ciència i alumnat”. Com assenyala, “resulta vital millorar l’aprenentatge de les ciències fent costat als docents en aquest àmbit per a enfortir les vocacions científiques en secundària i batxillerat”.