“La guineu podria viure a prop de la nostra escola?”; Com és que trobem llúdrigues als rius de Girona i rodalia?; Penseu que a les Alzines Clares pot viure un cabirol? o Qui hi viu a l’atri de l’escola? Aquests són alguns dels títols dels projectes de recerca que 288 alumnes d’infantil i primària de 5 centres escolars gironins (3 del Pla de l’Estany i 2 de Girona) exposaran als Encontres de Petits Talents Científics Girona, demà dimarts 27 de maig i el dimecres 28 de maig a CaixaForum (C/ dels Ciutadans, 19, Girona). Els projectes, desenvolupats aquest curs 2024-2025, tenen com a tema central la investigació de les relacions entre els éssers vius i són el resultat de la segona edició a Girona de Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb més de 10 anys de funcionament en diferents localitats de Catalunya.
PTC Girona està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i la Fundació “la Caixa”, amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics del Gironès del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya. Aquest programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten als Encontres de Petits Talents Científics.
Durant aquesta edició, el programa de PTC Girona ha estudiat aspectes científics com ara el comportament dels animals: estratègies generals i casos particulars (formigues, grills i ocells); el concepte d’hàbitat i les adaptacions dels organismes vius per habitar en un determinat entorn; i les relacions entre els éssers vius d’un ecosistema: xarxes de relacions, cicle de la matèria i dinàmica de poblacions.
L’alumnat, des de petits, formula explicacions molt bàsiques sobre aquests fenòmens i és, al llarg de l’educació primària, quan cal ajudar-los a construir explicacions cada vegada més sofisticades i properes a les de la ciència. PTC proporciona al personal docent estratègies i recursos per poder dissenyar diferents itineraris d’investigació amb l’alumnat en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que les nenes i nens prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la llum, el so i la calor
El centres participants als Encontres de Petits Talent Científics a Girona del 27 de maig són l’Escola Frigolet (Porqueres), el Col·legi Casa Nostra (Banyoles), tots dos centres del Pla de l’Estany, i l’Escola Domeny, de Girona (Gironès). El 28 de maig, hi assistiran l’Escola Castellum (Sant Julià de Ramis, Gironès), l’Escola Domeny (Girona, Gironès) i l’Escola Bora Gran (Serinyà, Pla de l’Estany).
Des de 2013, PTC ha format 1.152 docents, amb la participació de 28.622 alumnes de 371 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, la Garrotxa, Girona, Tarragona i comarques lleidatanes).