Els diàlegs científics Frontiers of Science and Technology in Society de l’AE-BKH analitzen el col·lapse ecològic derivat de la petjada humana al medi ambient

19 setembre 2024 | Notícies, Sala de premsa

La crisi climàtica i el col·lapse ecològic provocats per la petjada humana sobre el medi ambient protagonitzaran el sisè diàleg científic Frontiers of Science and Technology in Society del Barcelona Knowledge Hub de l’Academia Europaea (AE-BKH), el dimecres 25 de setembre a la RACAB, de 18.00  a 19.30 h. Amb el títol Ecological collapse: the crisis due to the human footprint on environament, la trobada comptarà amb la participació d’Humberto Llavador, professor d’Economia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i professor afiliat de la Barcelona Graduate School of Economics (Barcelona GSE), i de Ricard Solé, professor d’investigació ICREA a la UPF, on dirigeix el Complex Systems Lab. L’acte, totalment en anglès, serà moderat per Cristina Linares, professora d’Ecologia de la Universitat de Barcelona (UB) i ICREA Acadèmia 2019.

Llavador i Solé oferiran una visió multidisciplinària sobre l’augment dràstic, en les últimes dècades, del ritme amb què les activitats humanes estan afectant el medi ambient. Com a resultat, el canvi climàtic amenaça actualment moltes espècies vegetals i animals amb el desplaçament o l’extinció, altera i destrueix els ecosistemes, desencadena fenòmens meteorològics més extrems, redueix la productivitat agrícola i fa que grans àrees del món siguin inhabitables. Llevat que els humans canviem aviat el nostre comportament de manera dràstica, la degradació ambiental arribarà a un punt de no retorn, amb conseqüències catastròfiques.

Tot i que les nacions individuals poden revisar les pràctiques ambientals, augmentar els impostos sobre les emissions i desenvolupar tecnologies ecològiques dins de les seves fronteres, els seus esforços no seran suficients sense la participació de la comunitat internacional. A més, com que la mitigació del canvi climàtic triga temps a donar resultats, és difícil per a alguns països sacrificar voluntàriament el creixement econòmic a curt termini i prioritzar les polítiques verdes a llarg termini.

Sobre l’AE-BKH i els Diàlegs Científics

L’Academia Europaea (AE) és una associació no governamental creada el 1988, integrada per més de 5.000 investigadors i investigadores, que promou internacionalment l’aprenentatge, l’educació i la recerca en totes les branques de la ciència. Des de 2013, compta amb un hub a Barcelona, el Barcelona Knowledge Hub (AE-BKH), amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, i amb seu a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI).

Cada mes, l’AE-BKH organitza un diàleg d’alt nivell científic en anglès, i un altre, en català/castellà de divulgació científica. Els Diàlegs Científics configuren un nou espai de diàleg sobre ciència amb dues modalitats diferents: Frontiers, adreçada al públic professional científic (en anglès), i l’Àgora Ciutadana, per al públic general (en català/castellà).

Responsable de premsa