Els diàlegs científics Frontiers of Science and Technology in Society de l’AE-BKH debaten la integració entre genètica i biologia cel·lular

17 juny 2024 | Notícies, Sala de premsa

La interacció i integració entre la genètica i la biologia cel·lular protagonitzaran el cinquè diàleg científic Frontiers of Science and Technology in Society del Barcelona Knowledge Hub de l’Academia Europaea (AE-BKH), dimarts 25 de juny a la RACAB, de 18.00  a 19.30 h. The basics of biology: the genome or the cell? és el títol d’aquest debat en llengua anglesa, una suggeridora aproximació als fonaments de la biologia de la qual podrem gaudir de la mà d’Alonso Martínez-Arias, professor d’investigació ICREA al Departament de Medicina i Ciències de la Vida de la Universitat Pompeu Fabra (MELIS-UPF); i Roderic Guigó, coordinador del Programa de Bioinformàtica al Centre de Regulació Genòmica (CRG) i professor de la UPF. Modera l’acte Gemma Marfany, catedràtica de Genètica de la Universitat de Barcelona (UB).

La biologia centrada en el genoma emfatitza el paper de la informació genètica codificada dins de l’ADN com el determinant principal dels trets i funcions d’un organisme. Mentrestant, la biologia cel·lular subratlla la importància de la cèl·lula com a unitat bàsica de vida, centrant-se en les seves complexes estructures, funcions i interaccions dins de l’entorn.

No obstant això, la comprensió contemporània reconeix la relació inseparable entre gens i cèl·lules, reconeixent que les instruccions genètiques del genoma s’executen dins de l’entorn dinàmic de la cèl·lula. És possible la integració d’ambdues perspectives? Podríem considerar la interacció entre la informació genètica i la dinàmica cel·lular en la configuració de les complexitats de la vida? Hi ha un punt de partida sòlid o és només un desconeixement? Podem considerar el genoma com a informació determinista?

Sobre l’AE-BKH i els Diàlegs Científcs

L’Academia Europaea (AE) és una associació no governamental creada el 1988, integrada per més de 5.000 investigadors i investigadores, que promou internacionalment l’aprenentatge, l’educació i la recerca en totes les branques de la ciència. Des de 2013, compta amb un hub a Barcelona, el Barcelona Knowledge Hub (AE-BKH), amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, i amb seu a la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI). Cada mes, l’AE-BKH organitza un diàleg d’alt nivell científic en anglès, i un altre, en català/castellà de divulgació científica. Els Diàlegs Científics configuren un nou espai de diàleg sobre ciència amb dues modalitats diferents: Frontiers, adreçada al públic professional científic (en anglès), i l’Àgora Ciutadana, per al públic general (en català/castellà).