Es presenten les conclusions d’RRI-LEADERS, el projecte europeu que explora l’aplicació de l’RRI a 4 regions europees, inclosa Catalunya

16 octubre 2023 | Notícies, Sala de premsa

El consorci del projecte europeu RRI-LEADERS celebrarà el proper 19 d’octubre a la seu del Comitè de les Regions a Brussel·les (Bèlgica) la seva conferència de clausura Territories as leaders in Responsible Research and Innovation, Els territoris com a líders en la Recerca i Innovació Responsables (RRI). Aquest projecte europeu, emmarcat dins del programa europeu Horitzó 2020, ha tingut com a missió explorar l’aplicació del marc de la Recerca i Innovació Responsables (RRI) dins dels sistemes d’innovació territorial.

RRI-LEADERS ha representant un esforç col·laboratiu entre la regió de Macedònia Occidental (Grècia), i les ciutats de Thalwil (Suïssa), Sofia (Bulgària) i Sabadell a Catalunya, per desenvolupar metodologies innovadores que permetran als responsables polítics integrar conceptes de responsabilitat en la recerca i la innovació en els seus programes de desenvolupament locals.

La Recerca i Innovació Responsables (RRI) pretén que diferents actors socials (investigadors, responsables polítics, organitzacions de la societat civil, ciutadans individuals, empreses, etc.) treballin junts al llarg de tot el cicle de recerca i innovació per aconseguir una millor alineació de tots dos processos i resultats amb els valors, les necessitats i les expectatives de la societat. Des de 2011, la Comissió Europea ha defensat l’aproximació a la Recerca i Innovació Responsables (RRI), amb l’objectiu de fomentar la col·laboració entre actors socials a tota l’etapa de recerca i innovació (R+I). De 2018 fins a 2020, en el marc del programa Horitzó 2020, la Direcció General de Recerca i Innovació de la Comissió Europea va posar un èmfasi significatiu a promoure l’aplicació de l’aproximació RRI a les regions.

A través de tres convocatòries consecutives, es va donar suport a una cartera diversa de projectes Horitzó 2020. Aquests projectes van buscar integrar els principis de l’RRI en l’elaboració de polítiques regionals. En el cas d’RRI-LEADERS, cada territori s’ha focalitzat en diferents àmbits temàtics, com ara la transició digital, el treball i l’emprenedoria juvenil, el desenvolupament urbà sostenible; la transició energètica; i l’envelliment actiu, entre altres.

Un aspecte clau d’aquest projecte ha estat la seva estreta col·laboració amb les parts interessades de la quàdruple hèlix territorial i la participació activa de la ciutadania. Així s’ha pogut veure en esdeveniments com el Citizen Review Panel (panels de participació ciutadana), organitzats a cada territori, i que han pivotat sobre diversos aspectes de la governança territorial i les pràctiques de lideratge amb l’objectiu d’ajudar els responsables territorials a dissenyar polítiques de futur anticipatòries, inclusives, reflexives i sensibles.

La conferència final d’RRI-LEADERS reunirà, doncs, tots els socis del projecte, la junta assessora i representants nacionals i europeus de l’administració, del món de l’empresa i de la societat civil, i servirà com a plataforma per compartir, justament, les diferents experiències a Europa pel que fa la integració de l’RRI en la formulació de polítiques territorials. També hi participaran socis d’altres projectes centrats en l’RRI (en curs o recentment completats): RIPEET, WBC-INCO.NET, TetRRIS, TeRRItoria, ENTRANCES; representants de l’Agència Executiva de Recerca de la Comissió Europea i la Direcció General de Recerca i Innovació de la Comissió Europea, entre altres.

Entre els diferents punts de la conferència s’abordarà l’experiència a la ciutat de Sabadell amb la jornada de participació ciutadana que va tenir lloc el proppassat 9 de maig. Aquesta jornada va ser organitzada per Promoció Econòmica de Sabadell (PES), i per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), els dos socis catalans del projecte.

L’FCRI, com a soci metodològic del projecte, ha liderat les accions de comunicació de tot el projecte RRI-LEADERS. A banda d’això, durant el mes de juliol de 2023, l’FCRI va realitzar un estudi exhaustiu de les webs corporatives de les institucions acadèmiques i de recerca a Catalunya, amb l’objectiu de determinar la presència de contingut relacionat amb la Recerca i Innovació Responsables (RRI) i temes afins, com ara l’educació científica, ètica, igualtat de gènere, accés obert i participació ciutadana.

L’anàlisi va incloure 12 universitats catalanes, 41 centres CERCA (Centres de Recerca de Catalunya) i 18 centres CSIC (Consell Superior d’Investigacions Científiques) de Catalunya, i va posar de manifest la necessitat d’augmentar la presència de contingut específic sobre RRI i de promoure una major consciència i compromís en aquesta àrea. A tall d’exemple, només el 14% del conjunt d’universitats i centres de recerca disposen d’una secció específica sobre RRI a les seves webs.