Més d’un centenar de comunicadors científics i investigadors participaran, demà 12 d’abril a CosmoCaixa Barcelona, a la jornada “Debat obert: Estratègies de divulgació i comunicació científica en el temps de la postveritat” (vegeu programa), organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), amb la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”.
Adreçada a responsables de comunicació i de divulgació de les universitats i centres de recerca, científics i comunicadors de la ciència, aquesta trobada professional vol obrir un debat sobre el paper dels divulgadors en l’era digital postexperta i analitzar les estratègies actuals de divulgació i comunicació científica.
La divulgació i comunicació de la ciència ha experimentat canvis radicals en els darrers 10 anys. L’evolució d’Internet i les xarxes socials han canviat les formes de creació i d’accés a la informació. Vivim una nova era marcada per la presència d’opinió generalitzada no experta però que pot esdevenir influent; per la polarització de debats i filtracions ideològiques en el món de la ciència, i per l’empoderament de les pseudociències, entre d’altres factors que s’analitzaran a la jornada.
La trobada s’estructura en dues taules rodones (“La rellevància del coneixement científic per a la societat. Científics divulgadors: problemes i limitacions per arribar a la ciutadania” i “Dinàmiques de relació entre divulgadors de centres i universitats, mitjans de comunicació i societat”) que reuneixen tant responsables de comunicació de diverses entitats, com científics amb experiència divulgadora i comunicadors de la ciència.
Posteriorment, s’hi exposaran sis casos de bones pràctiques divulgadores de diferent procedència i format (UABDivulga, CreaCiència, outreach i comunicació de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), CreaCiència, CdeCiencia, ús docent d’Internet i esdeveniments TEDxUdG i Fundació La Marató de TV3).