Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb 12 anys de funcionament a Catalunya, enceta aquest curs 2025-2026 la seva tercera edició a Lleida. Un total de 13 docents de primària de 6 centres educatius de les comarques de la Noguera, l’Urgell i el Pla d’Urgell, passaran per aquesta formació, acreditada pel Departament d’Educació i Formació Professional. PTC està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de la Fundació “la Caixa” i els Serveis Territorials a Lleida del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Amb l’objectiu d’apropar el mètode científic a l’alumnat de primària, el programa proporciona formació, recursos i assessorament al professorat per dissenyar itineraris d’investigació que permetin als infants dur a terme projectes de recerca i experiments a
l’aula. Així, s’afavoreix un aprenentatge significatiu i es desenvolupen competències com la capacitat d’observació, la formulació d’hipòtesis i l’esperit crític.
Des de 2013, PTC ha format 1.147 docents, amb la participació de 28.497alumnes de 370 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat, la Garrotxa, Girona, Tarragona i comarques lleidatanes).
PTC Lleida tindrà com a tema central la investigació de la matèria. S’estudiaran aspectes com ara les propietats dels materials i dels estats de la matèria; els seus canvis d’estat, mescles i dissolucions, modificacions químiques, i la seva l’estructura interna, amb el model de partícules.
Els curs proporcionarà als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la salut personal i col·lectiva. Els projectes duts a terme als centres participants es presentaran a final de curs per part de l’alumnat en un esdeveniment anomenat Petit Congrés Científic. El programa planteja un model didàctic basat en la recerca activa, el treball col·laboratiu i la reflexió compartida, que potencia l’aprenentatge a partir de situacions reals.