S’obre la cinquena convocatòria d’Ajuts FCRI a la cultura científica en català, antics Ajuts Oró, dotada amb 300.000 euros

02 octubre 2024 | Notícies, Sala de premsa

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) obre avui la cinquena convocatòria d’Ajuts FCRI a la cultura científica en català, corresponents a 2025, dotats amb 300.000 euros, mantenint-se l’import de la passada edició. La iniciativa finança projectes comunicatius científics inèdits en llengua catalana, tant per a joves talents menors de 40 anys com per a comunicadors i divulgadors consolidats, de 40 anys o més. També es poden atorgar a entitats, universitats, centres de recerca o empreses. Enguany, s’hi inclou una nova categoria especial de “Gran producció audiovisual”, exclusivament per a persones jurídiques.

La convocatòria, que viu una etapa de consolidació, ha canviat la seva denominació d’Ajuts Joan Oró per la d’Ajuts FCRI a la cultura científica en català. Per a 2025, reparteix

125.000 euros per a joves menors de 40 anys i persones jurídiques amb més de 5 anys d’antiguitat; d’altres 125.000 euros per divulgadors consolidats majors de 40 anys i persones jurídiques amb més de 5 anys d’antiguitat, i 50.000 euros per a la nova categoria de “Gran producció audiovisual”, per a persones jurídiques sense límit de temps de constitució.

Els Ajuts FCRI tenen com a objectiu fomentar i enfortir la divulgació científica a Catalunya en llengua catalana, tot potenciant el talent jove i les propostes audiovisuals en formats innovadors i disruptius. La convocatòria presta suport a la realització de projectes, activitats o iniciatives innovadores que apropin el coneixement científic i tecnològic a la ciutadania, fent especial atenció als beneficis socials que es deriven de l’aplicació del coneixement (vegeu bases).

S’adreça exclusivament a propostes comunicatives en català de nova creació que no hagin estat presentades al públic i que s’hauran d’executar de l’1 de gener al 31 de desembre de 2025. Cada persona o entitat beneficiaria podrà optar a un ajut màxim de

15.000 euros per projecte en les dues primeres categories i de 50.000 euros en la nova de Gran producció audiovisual. El termini de presentació de candidatures finalitza el 6 de novembre a les 14.00 h. Les sol·licituds cal presentar-les mitjançant el web https://ajutsfcri.fundaciorecerca.cat.

En les seves quatre edicions anteriors, la convocatòria d’Ajuts FCRI a la cultura científica en català ha finançat un total de 90 projectes de comunicació científica en català (57 de Talent jove i 33 en la categoria de Talent consolidat). L’import total finançat fins ara ha estat de 1.100.000 euros (200.000 euros en la primera edició, el 2021, i 300.000 euros tant en segona, tercera i quarta, respectivament).

La Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), entitat privada nascuda el 1986, divulga la recerca i la innovació entre la societat per fomentar la cultura científica, les vocacions cientificotècniques, la relació publicoprivada i l’emprenedoria en aquest àmbit. L’FCRI compta amb un patronat mixt públic i privat integrat, entre d’altres, per la Generalitat de Catalunya, la Fundació “la Caixa”, IberCaja, Endesa, BBVA, Telefónica Investigación y Desarrollo, Esteve, Irestal Group i Amgen.

Responsable de premsa