
El programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària “Petits Talents Científics” organitzat conjuntament per l’FCRI, l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i Fundació “la Caixa”, vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.
Què s’ofereix?
Dos cursos d’aplicació de metodologia científica (un per a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària, i l’altra per a mestres de segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària) on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
1. Formació per a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària
La temàtica del curs 2025/2026 és “Investiguem sobre l’aigua (propietats, comportaments i estructura)”.
Investigar sobre l’aigua permet introduir els nens i nenes a molts conceptes i fenòmens importants com ara els estats de la matèria, els canvis d’estat, les mescles i dissolucions o la flotabilitat. A més a més, permet que els mestres plantegin a l’alumnat aspectes relacionats amb l’estructura interna de la matèria, en relació al que s’anomena el model de partícules, que els ha de permetre comprendre que la matèria no és contínua, malgrat nosaltres la percebem així, sinó corpuscular.
Tots aquests aspectes són ben presents en els sabers que configuren l’àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural en el nou currículum.
Al llarg del curs es donaran recursos per investigar amb els nens i nenes sobre les propietats i els comportaments de l’aigua, així com la seva estructura interna i s’actualitzarà el coneixement científic i didàctic dels mestres, amb la intenció de donar més seguretat i confiança a l’hora de plantejar situacions d’aprenentatge basades en la investigació dels alumnes.
2. Formació per a mestres de segon cicle infantil i cicle inicial d’educació primària
La temàtica del curs 2025/2026 és “Investiguem sobre l’aigua com a recurs natural”.
Els infants sovint exploren i experimenten de forma lliure amb l’aigua. En moments de sequera derivats del canvi climàtic s’ha pres consciència que cal repensar la relació de les persones amb aquest recurs natural. Quins aspectes de l’aigua interpreten els infants? Com s’expliquen les propietats de l’aigua? L’aigua sempre és igual? Com s’interpreten els canvis d’estat? Quina relació s’estableix entre els canvis d’estat i el cicle de l’aigua? La indagació científica ajudarà a comprendre l’aigua com a matèria i relacionar-ho amb el cicle de l’aigua i el seu ús sostenible com a recurs natural.
Aquesta formació facilitarà als docents d’infantil i cicle inicial de primària, un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències d’aprenentatge que aproximin científicament aquests conceptes als infants, a través de la vivència en primera persona del procés d’indagació i de la pràctica reflexiva.
Consulteu tota la informació (dates, sessions) aquí.

