Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i innovació didàctica per al professorat d’infantil i primària, enceta aquest curs 2024-2025 la seva dotzena edició a Barcelona. El programa ofereix dos cursos de formació reconeguda de 20 hores, un per als cicles mitjà i superior de primària, que ha començat aquest mes d’octubre, i un segon per a educació infantil i cicle inicial de primària que iniciarà les sessions de formació el proper mes de gener de 2025, amb 27 docents de 17 centres educatius més.
Un total de 44 docents de primària de 24 centres educatius barcelonins han iniciat ja aquesta formació en cicles mitjans i superior, acreditada pel Departament d’Educació i Formació professional. PTC és una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació “la Caixa”. Aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i experiments, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític.
Des de 2013, PTC ha format 1.008 docents, amb la participació de 25.022 alumnes de 293 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat, la Garrotxa, Girona, Tarragona i comarques lleidatanes). Barcelona, ciutat on va començar la seva activitat, aporta la major part d’aquesta participació, amb 834 mestres, 17.719 alumnes i 133 centres educatius involucrats durant aquests 11 anys de funcionament, amb 420 projectes de recerca realitzats per l’alumnat.
PTC Barcelona té com a tema central la investigació sobre les forces i el moviment. S’estudiaran aspectes com ara el concepte de força i les relacions entre força i moviment; el paper de les forces en la construcció d’estructures (ponts, edificis…), i en el funcionament de les màquines simples (palanques, politges, etc.); així com la implicació de les forces en el vol (ocells, avions i estels).
Els cursos proporcionaran als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre els fenòmens físics estudiats. Els projectes duts a terme als centres participants es presentaran a final de curs per part de l’alumnat en uns esdeveniments anomenats ‘Encontres PTC’.
El programa planteja els esmentats itineraris d’investigació com a model didàctic per abordar situacions d’aprenentatge relacionades amb fenòmens vinculats al funcionament del cos humà, encoratjant al descobriment, la conversa i la reflexió.
Nous llibres temàtics de la col·lecció Petits Talents Científics
Dins de l’àmbit d’activitats del programa d’actualització científica s’han publicat dos nous llibres temàtics, que volen fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències entre l’alumnat d’educació infantil i primària. L’objectiu és proporcionar als centres educatius recursos i orientacions pedagògiques que ajudin els i les mestres a implantar metodologies més participatives i creatives a l’aula, facilitant la realització de petits treballs de recerca i pràctiques experimentals per part de l’alumnat.
El programa Petits Talents Científics es va iniciar durant el curs 2013-2014 i, a partir del curs 2015-2016, els continguts s’han anat centrant cada any en una àrea temàtica concreta: la matèria, el cos humà, els fenòmens astronòmics, les relacions entre els éssers vius i, ara, els fenòmens geològics, el paisatge, la llum, el so i la calor. En aquests nous llibres s’apleguen continguts i propostes de treball pràctic sobre l’estudi dels fenòmens geològics, el paisatge, la llum, el so i la calor. Els i les mestres de primària hi trobaran orientacions didàctiques per abordar aquestes temàtiques a l’aula. S’hi inclou tant la informació científica bàsica necessària per introduir els conceptes a l’alumnat com propostes concretes per investigar aspectes clau.
Pel que fa al llibre sobre els fenòmens geològics i el paisatge, s’hi treballa com l’erosió, el transport i la sedimentació de materials contribueixen a la formació de la geologia d’un territori, com descriure un paisatge i investigar-ne els canvis històrics recents, i com analitzar els canvis en el paisatge vegetal, tant per l’efecte de l’altitud com de la latitud. En el llibre sobre la llum, el so i la calor, s’explora com la llum es transmet i interactua amb diferents objectes; sobre el so, s’analitza la relació entre la seva producció i la vibració dels materials, així com la seva transmissió des de la font que el genera. Finalment, pel que fa a la calor, s’estudia com es transfereix d’un cos a un altre mitjançant la conducció.