Notícies | Sala de premsa

500 alumnes d’infantil i primària de 20 centres escolars presentaran els seus projectes de recerca al Congrés de Petits Talents Científics a Tarragona, el 21 i 22 de maig

“Les formigues cooperatives”, “Com és que hi ha tants mosquits al patí de l’escola?”, “Per què cada vegada s’apropen més els porcs senglars a les ciutats?” i “Què passaria si alliberem espècies invasores al Delta?”. Aquests són alguns dels títols dels projectes de recerca que 500 alumnes d’infantil i primària de 20 centres escolars del Tarragonès, Baix Ebre, Montsià i Ribera d’Ebre exposaran al Congrés de Petits Talents Científics Tarragona els propers dimecres 21 i dijous 22 de maig a CaixaForum (C/ Cristòfor Colom, 2, Tarragona). Els projectes, desenvolupats aquest curs 2024-2025, tenen com a tema central la investigació de les relacions entre els éssers vius i són el resultat de la segona edició a Tarragona de Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb més de 10 anys de funcionament en diferents localitats de Catalunya.

PTC Tarragona està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de la Fundació “la Caixa” i el CRP del Tarragonès del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat. Aquest programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten al Congrés de Petits Talents Científics.

Durant aquesta edició, el programa de PTC Tarragona ha estudiat aspectes científics com ara el comportament dels animals: estratègies generals i casos particulars (formigues, grills i ocells); el concepte d’hàbitat i les adaptacions dels organismes vius per habitar en un determinat entorn; i les relacions entre els éssers vius d’un ecosistema: xarxes de relacions, cicle de la matèria i dinàmica de poblacions.

L’alumnat, des de petits, formula explicacions molt bàsiques sobre aquests fenòmens i és, al llarg de l’educació primària, quan cal ajudar-los a construir explicacions cada vegada més sofisticades i properes a les de la ciència. PTC proporciona al personal docent estratègies i recursos per poder dissenyar diferents itineraris d’investigació amb l’alumnat en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que les nenes i nens prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la llum, el so i la calor

Els centres escolars participants en el Congrés de Petits Talents Científics a Tarragona el 21 de maig són les escoles La Canaleta, Sant Bernat Calvó, i de Ponent (les tres de Tarragona); Consol Ferré (Amposta, Montsià); Marcel·lí Domingo (Tivissa, Ribera d’Ebre); i Josep Nin (Salomó, Tarragonès). El 22 de maig es comptarà amb les escoles de PAX; Cèsar August; i de Pràctiques (totes tres de Tarragona); i Sagrada Família (Tortosa) i l’Assumpció (Deltebre), ambdues del Baix Ebre.

Des de 2013, PTC ha format 1.152 docents, amb la participació de 28.622 alumnes de  371 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, la Garrotxa, Girona, Tarragona i comarques lleidatanes). A les seves quatre edicions a La Garrotxa, inclosa l’actual, s’ha format un total de 50 docents i uns 742 alumnes.

Identitat gràfica

 Imatge de marca

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe
mguadalupe@fundaciorecerca.cat