Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària, i obert a mestres d’infantil, amb 10 anys de funcionament a Catalunya, ha iniciat, aquest curs 2023-2024 la seva tercera edició a la Garrotxa. Un total de 14 docents de primària de 7 centres educatius de la comarca passaran per aquesta formació, acreditada pel Departament d’Educació de la Generalitat. PTC està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb la col·laboració dels Serveis Educatius de la Garrotxa del Departament d’Educació i el suport de Noel Alimentaria SAU, Laboratorios Hipra, SA, Tavil IND SAU i Cubus Serveis de Béns Immobles, SL.
El programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear situacions d’aprenentatge basades en la investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític. Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa). A les seves tres edicions a la Garrotxa, inclosa l’actual, s’ha format un total de 37 docents i uns 1.200 alumnes.
Cada edició de PTC se centra en una temàtica concreta que uneix diversos continguts del currículum de primària, que normalment es treballen per separat. Així es fomenta una visió transversal d’aquests continguts entre els i les mestres de primària. Enguany la temàtica del programa la Garrotxa és “Investiguem la matèria a primària”. S’estudiaran els canvis d’estat de la matèria, les propietats dels materials, les reaccions químiques, les mescles i les dissolucions, fenòmens que formen part del nostre dia a dia i que també el nou currículum escolar considera que cal tractar des de l’àrea de Coneixement del Medi Natural. L’alumnat, des de petits, formula explicacions molt bàsiques sobre aquests fenòmens i és, al llarg de l’educació primària, quan cal ajudar-los a construir explicacions cada vegada més sofisticades i properes a les de la ciència.
El curs proporcionarà als docents participants estratègies i recursos per poder dissenyar diferents itineraris d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques. Els projectes duts a terme als centres participants es presentaran a final de curs per part de l’alumnat en un esdeveniment de trobada anomenat “Petit Congrés Científic”, que se celebrarà la segona quinzena de maig de 2024.
Amb el suport de: