Què s’ofereix?
Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, a través del CRP de l’Hospitalet de Llobregat.
Curs 2024/2025
Investiguem les plantes i el seu paper clau en sostenibilitat (adreçat a docents de cicle mitjà i superior d’educació primària).
Les plantes són un element clau per mantenir la biodiversitat. Els boscos contribueixen en l’aire, l’aigua i els aliments que consumim. A més, les plantes, als boscos i especialment a les ciutats, poden ajudar a reduir i mitigar els efectes del canvi climàtic (Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides). Per entendre aquesta importància cal copsar el seu paper en les xarxes tròfiques dels ecosistemes i les funcions de nutrició i reproducció. En aquest curs ens proposem donar recursos als mestres per poder investigar activament amb els seus alumnes sobre aquestes funcions, però també sobre la biodiversitat de plantes del seu entorn immediat.
Objectius
La proposta Investiguem les plantes i el seu paper clau en sostenibilitat té un doble objectiu:
- Conèixer què suposa portar a terme investigacions científiques a l’aula amb els alumnes de primària.
- Construir els coneixements científics i didàctics necessaris perquè el professorat que hi participi pugui investigar amb els seus alumnes sobre les plantes i les seves funcions vitals.
Continguts
- Investiguem sobre la funció de nutrició de les plantes. Què necessita una planta per viure, com s’ho fa per créixer i com l’afecten els canvis al seu entorn.
- Investiguem sobre la funció de reproducció de les plantes i analitzem què suposa la pèrdua d’animals pol·linitzadors.
- Investiguem sobre la diversitat de plantes de l’entorn immediat a l’escola i planifiquem accions per conservar i millorar aquesta biodiversitat.
El curs donarà estratègies i recursos perquè els mestres que hi participin puguin aplicar projectes sobre aquest àmbit temàtic a l’aula. Els projectes presentats seran assessorats pel professorat del curs i es preveu que puguin ser presentats en un congrés infantil on es comparteixin les investigacions fetes.
Sessions:
El curs s’iniciarà el gener de 2025 i les sessions seran en dimarts.
Sessió presentació (14 de gener de 2025): Investigar sobre les plantes: idees clau, dificultats d’aprenentatge i propostes d’investigació (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
Sessió experimental 1 (21 de gener de 2025): Investiguem sobre la nutrició de les plantes (presencial al CRP de l’Hospitalet, horari de 17:30 h a 19:30 h).
Sessió experimental 2 (28 de gener de 2025): Investiguem sobre la reproducció de les plantes, la pol·linització i el cicle vital de les plantes (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).
Sessió experimental 3 (4 de febrer de 2025): Investiguem sobre la biodiversitat de plantes del nostre entorn (presencial, horari de 17:30 h a 19:30 h).
Sessió de disseny de la investigació 1 (11 de febrer de 2025): Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
Sessió de disseny de la investigació 2 (25 de febrer de 2025): Elements per al disseny d’una situació d’aprenentatge basada en la investigació dels alumnes (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
Sessió de comunicació (4 de març de 2025): Com preparar la comunicació al congrés (en línia, horari de 17:30 h a 19:00 h).
Formadors: Jordi Martí Feixas.
Retorn i seguiment de les propostes: entre febrer, març i abril de 2025. El programa també ofereix, tal com es va fer en l’edició anterior, la possibilitat de realitzar tutories de seguiment amb els formadors.
Petit Congrés Científic: 2a quinzena de maig de 2025.
https://youtu.be/H-iCi_yxVC4