El programa d’actualització científica i didàctica per a docents Petits Talents Científics arriba a Tarragona

27 septiembre 2023 | Notícies, Sala de premsa

Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb 10 anys de funcionament a Catalunya, desenvoluparà el curs 2023-2024 la seva primera edició al Tarragonès. Un total de 50 docents de primària de 25 centres educatius de la comarca, passaran per aquesta formació, acreditada pel Departament d’Educació. PTC està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb el suport de la Fundació “la Caixa” i la col·laboració del CRP del Tarragonès. El programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític.

Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya en les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa). PTC Tarragona té com a tema central la investigació del funcionament del cos humà, estudiant com portem a terme les nostres funcions vitals. Els curs proporcionarà als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la salut personal i col·lectiva. Els projectes duts a terme als centres participants es presentaran a final de curs per part de l’alumnat en un esdeveniment anomenat Petit Congrés Científic.

El programa planteja els esmentats itineraris d’investigació com a model didàctic per abordar situacions d’aprenentatge relacionades amb fenòmens vinculats al funcionament del cos humà, encoratjant al descobriment, la conversa i la reflexió. Entre els temes d’estudi inclosos es troben el camí dels nutrients del menjar i com el cos els fa servir; el camí de la informació o com el cervell sap què està passant al nostre cos; i el camí de la informació genètica i els mecanismes que fan que ens semblem als pares.