Un vídeo curt sobre els orígens dels humans al Tarragonès guanya el primer Premi TUCA (Turisme, Ciència i Audiovisual) per fomentar el català a YouTube, Instagram i TikTok entre el jovent

16 julio 2024 | Notícies, Sala de premsa

El vídeo curt vertical o short ‘Tempus fugit’, de Ruth Prats, que difon els orígens dels humans al Tarragonès a través del centre d’interpretació Mammuthus, a la Canonja, espai divulgatiu de les troballes arqueopaleontològiques del jaciment del Barranc de la Boella, ha guanyat el primer premi de la primera edició dels Premis TUCA (Turisme, Ciència i Audiovisual), organitzats per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), que es van lliurar ahir a la Sala Zumzeig de Barcelona, en un acte que va reunir 13 finalistes.

Aquest concurs de vídeos curts verticals o shorts en català per a YouTube, Instagram i TikTok amb una durada màxima de 3 minuts, fets per joves de 18 a 25 anys, premia treballs que donin a conèixer localitzacions, espais o equipaments dotats de continguts científics que puguin atreure o generar un potencial interès turístic a Catalunya, fomentant alhora l’ús de la llengua catalana en les grans plataformes digitals actuals.

‘L’origen del metre’, vídeo de Maria Val sobre la relació entre el Castell de Montjuïc de Barcelona i la determinació de la mesura universal del metre per part del francès Pierre Méchain el 1792, ha rebut el segon premi. Finalment, el tercer premi ha correspost al vídeo ‘La història geològica del Bages’,d’Elisabeth Buixadera sobre el patrimoni geològic i natural d’aquesta comarca.

Els Premis TUCA tenen unes dotacions de 1.500 euros (primer premi), 1.000 euros (segon premi) i 500 euros (tercer premi). Els treballs guanyadors i tots els participants estan publicats a la nova plataforma web Turisme Científic de l’FCRI (https://turismecientific.cat/concurs-de-videos-tuca/). Les temàtiques dels 13 treballs presentats en aquesta primera edició han tractat temes tan diversos com ara la paleontologia, l’antropologia, la geologia, la biologia i la història de la ciència, entre d’altres. Les propostes han procedit del Barcelonès, el Bages, el Tarragonès, el Pallars Jussà i el Vallès Occidental.

El jurat ha estat format per Jordi Mas, director de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI); Damià Serrano, director de Màrqueting i Experiències de l’Agència Catalana de Turisme; Francesc Cano, de l’Oficina d’Estratègia Corporativa de 3Cat; Marina Massaguer, filòloga i assessora en política lingüística del gabinet del Conseller de Recerca i Universitats;  Anna Aumatell, actriu i influenciadora catalana; i Nela Megía, responsable d’Audiovisuals de l’FCRI.

Els Premis TUCA han sorgit  del compromís de l’FCRI amb l’ús del català en l’àmbit de la divulgació científica i la recerca en general, en consonància amb el Pla d’enfortiment de la llengua catalana en el sistema universitari i de recerca de Catalunya, del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat. Molt especialment, els Premis TUCA incideixen en la potenciació del català en l’entorn digital i plataformes a les xarxes socials. Diversos estudis, com ara el recent Català, youtubers i instagramers (2021) del Departament de Cultura de la Generalitat, mostren com l’oferta en català a aquestes plataformes està minoritzada i, en línies generals, negativament connotada, així com una preferència majoritària dels youtubers i instagramers catalans per l’ús del castellà.