El Centre d’Interpretació del Montsec, el Museu d’Isona i de la Conca Dellà, Dinosfera i el Mirador del Cretaci han rebut avui el distintiu “Ruta Joan Oró. L’origen de la vida”, de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació

21 noviembre 2023 | Notícies, Sala de premsa

Àngel Galobart, director del Centre d’Interpretació del Montsec i el Museu d’Isona i de la Conca Dellà; Jannine Abella, alcaldessa d’Isona, representant el Museu d’Isona i de la Conca Dellà; i Martí Riera, alcalde de Coll de Nargó, per part de Dinosfera i Mirador del Cretaci; han rebut avui, de mans del director general de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), Jordi Mas, el distintiu “Ruta Joan Oró. L’origen de la vida”, concedit a aquestes tres entitats en un acte celebrat a Vilanova de Meià (La Noguera). Impulsada pel Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida i creada per l’FCRI, la ruta, presentada el proppassat juny, combina turisme i ciència mitjançant continguts en línia enfocats per a un púbic familiar.

L’FCRI lliura el distintiu “Ruta Joan Oró. L’origen de la vida” als ajuntaments i entitats dels 7 punts a terres lleidatanes que conformen l’itinerari. Aquesta sèrie de distintius  commemoratius fan un reconeixement específic a aquestes localitats i tenen com a objecte promocionar la ruta i la figura de Joan Oró i Florensa, posant en valor el territori de Lleida. El passat setembre, el van rebre el Geoparc Orígens, el Consell Comarcal del Pallars Jussà, Àger i el Parc Astronòmic del Montsec.

Quan el turisme i la ciència es donen la mà, els resultats poden ser espectaculars i força atractius per al púbic familiar, tot obrint un complement de contingut científic al turisme convencional d’alt valor afegit. Això planteja la “Ruta Joan Oró. L’origen de la vida”, un viatge de més de 500 milions d’anys per conèixer com es va generar la vida a la Terra, des del seu sorgiment fins avui, viscut íntegrament des de les terres de Lleida. Alhora, el recorregut, explicat punt per punt de forma compressible i divulgativa, és una excusa per difondre la figura d’Oró, descobridor de la síntesi de l’adenina, maó fonamental de l’ADN i del metabolisme cel·lular, en les condicions que regnaven a la Terra primitiva.

El contingut de la ruta ens trasllada a localitzacions singulars i variades, com ara el Parc Astronòmic del Montsec (Àger, a cavall de La Noguera i el Pallars Jussà); el Pirineu Geological Open Museum (Tremp, Pallars Jussà); l’estany de Montcortès (Pallars Sobirà); el Centre d’Interpretació del Montsec (Vilanova de Meià, la Noguera); el Mirador del Cretaci (Alt Urgell); els museus Dinosfera (Coll de Nargó, Alt Urgell) i de la Conca Dellà (Isona, Pallars Jussà); i el conjunt rupestre de la Roca dels Moros (El Cogul, les Garrigues). En total, 7 punts de ruta per a completar emprant entre 2 i 3 dies de viatge.