El veterinari Àlex Bach guanya el “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, celebrat avui a la UdL en el marc de la Setmana de la Ciència

17 noviembre 2023 | Notícies, Sala de premsa

Àlex Bach, veterinari amb màster i llicenciatura per la Universitat de Minnesota (EUA), amb un monòleg sobre les emissions de CO2 provocades pels remugants, ha guanyat la cinquena edició del “Concurs de Monòlegs del Club de la Ciència”, celebrada aquest matí al Rectorat de la Universitat de Lleida (UdL). La iniciativa, organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) amb el suport de la Xarxa Vives d’Universitats i la col·laboració de la UdL, s’ha celebrat dins de la 28a Setmana de la Ciència i té com a objectiu promoure nous formats
de comunicació científica en català que fomentin futures vocacions científiques.

El segon premi ha estat per Zarina Kulaeva, doctoranda de Ciències Polítiques a la Universitat Oberta de Catalunya, i el tercer, juntament amb el guardó del públic, per Marc López, doctor en Neurociències per la Universitat de Barcelona i investigador postdoctoral de l’IDIBELL. El primer premi està retribuït amb 1.000 euros, el segon de 600 euros i el tercer de 400 euros. El guardó del públic no té dotació. La final ha enfrontat a 8 finalistes, quatre dones i quatre homes. Coordinat per monologuistes professionals de Big Van Ciencia, el concurs fomenta una comunicació de la ciència àgil i entenedora, mitjançant monòlegs de 3 minuts, a càrrec d’estudiants i científics.

Jordi Mas, director general de l’FCRI, considera que “els monòlegs són un format de comunicació en llengua catalana àgil, original i genuí, que genera perspectives i visions positives sobre la ciència, per tal d’estimular futures vocacions científiques i crear referents professionals accessibles i sòlids entre el jovent”. Segons Mas, “el suport enguany de la Xarxa Vives d’Universitats ha permet estendre la convocatòria del concurs a tot l’àmbit geogràfic del català, un aspecte que contribueix a reforçar la divulgació científica en la nostra llengua”.

El jurat del concurs està integrat enguany per Marina Laplana i Lafaja, directora de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de la Universitat de Lleida (UdL); Olga Fuertes i Navarro, de l’Àrea de Serveis Educatius i Formació Permanent dels Serveis Territorials d’Educació a Lleida; i Jordi Mas i Castellà, director general de l’FCRI.