Notícies | Sala de premsa

Més de 200 alumnes d’infantil i de primària de 6 centres escolars presentaran els seus projectes de recerca al Congrés de Petits Talents Científics a la Garrotxa, el 17 i el 21 de maig a Olot

Què els passaria als tres porquets si els construïm una casa de cartró? Per què quan ens acabem de beure un suc amb una palleta, el bric s’aixafa? Nevarà o no nevarà… Aquestes preguntes relacionades amb la investigació de la matèria són els títols d’alguns dels projectes de recerca que 206 alumnes d’infantil i de primària de 6 centres escolars de la Garrotxa, acompanyats per 17 docents, exposaran al Congrés de Petits Talents Científics, el divendres 17 de maig a l’Espai Cràter d’Olot (Sala Magma, C/ Macarnau, 55, sessions de 9.30 h a 10.20 h i de 10.30 h a 11.20 h) i el dimarts 21 de maig (de 9.45 h a 10.45 h). Els projectes, desenvolupats aquest curs 2023-2024, són el resultat de la tercera edició a la Garrotxa de Petits Talents Científics (PTC), programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària amb més de 10 anys de funcionament a diferents localitats de Catalunya.

PTC la Garrotxa està organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), amb la col·laboració dels Serveis Educatius de la Garrotxa del Departament d’Educació de la Generalitat i el suport de Noel Alimentaria SAU, Laboratorios Hipra, SA, Tavil IND SAU i Cubus Serveis de Béns Immobles, SL. Aquest programa aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten al Congrés de Petits Talents Científics.

Aquest curs, el programa de PTC la Garrotxa ha tingut com a tema central i títol “Investiguem la matèria a primària”. S’han estudiat els canvis d’estat de la matèria, les propietats dels materials, les reaccions químiques, les mescles i les dissolucions, fenòmens que formen part del nostre dia a dia i que també el nou currículum escolar considera que cal tractar des de l’àrea de Coneixement del Medi Natural.

L’alumnat, des de petits, formula explicacions molt bàsiques sobre aquests fenòmens i és, al llarg de l’educació primària, quan cal ajudar-los a construir explicacions cada vegada més sofisticades i properes a les de la ciència. El curs proporciona als mestres estratègies i recursos per poder dissenyar diferents itineraris d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre la matèria.

Els centres escolars participants en aquesta primera edició han estat les escoles Cor de Maria, El Morrot i Sant Roc, d’Olot; i el ZER de Llierca (escoles Mont-Cos, de Montagut; Montpalau, d’Argelaguer; i Joan Roura i Parella, de Tortellà). Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya a les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa). Aquest curs 2023-2024, s’ha iniciat a Girona, Tarragona i comarques lleidatanes.

Identitat gràfica

 Imatge de marca

Contacte Premsa

Miquel Àngel Guadalupe
mguadalupe@fundaciorecerca.cat

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.