Per què els cetacis son vivípars i viuen a l’aigua? Per què hi ha tantes tortugues diferents? Si venim de la pols d’estrelles, per què ara som així? Per què les gallines son dinosaures?… Aquestes preguntes, relacionades amb l’estudi de les adaptacions al medi i l’evolució dels organismes vius, són els títols d’alguns dels projectes de recerca que uns 600 alumnes de 13 centres educatius, explicaran la Fira d’Experimentació de Petits Talents Científics Barcelona de Cicle Infantil, els propers 21, 22 i 23 de maig a CosmoCaixa (C/ d’Isaac Peral, 26, Barcelona).
Els projectes participants han estat desenvolupats durant l’onzena edició a Barcelona, aquest curs 2023-2024, del programa d’actualització científica i didàctica per al professorat de primària i infantil Petits Talents Científics (PTC). La iniciativa està organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació “la Caixa” i les seves sessions estan certificades pel Departament d’Educació.
Els projectes de l’alumnat han tingut com a fil conductor temàtic de l’edició, la recerca sobre com s’adapten al medi i evolucionen els diferents organismes vius. S’ha investigat com les plantes i animals sobreviuen en els seus ecosistemes a partir de la relació entre estructura i funció. L’alumnat ha aprofundit en aspectes com ara la variabilitat existent entre individus de qualsevol població d’organismes i la seva relació amb la supervivència en un medi canviant mitjançant la selecció natural, així com l’origen dels grans grups d’animals i les relacions de parentiu entre ells.
PTC aporta al professorat eines pedagògiques i assessorament per crear itineraris d’investigació que permeten a l’alumnat fer petits projectes de recerca i pràctiques experimentals durant el curs, estimulant l’aprenentatge amb sentit, la curiositat, i el pensament crític, i que ara es presenten, un cop culminat el programa, a la Fira d’Experiències de Petits Talents Científics.
Aquest programa ha proporcionat als docents estratègies i recursos per poder dissenyar diferents periples d’investigació amb els seus alumnes en aquest àmbit temàtic, implicant-los en recerques autèntiques i fent que els nens i les nenes prenguin consciència i tinguin un millor coneixement sobre els éssers vius. Des de 2013, PTC ha format 877 docents, amb la participació de 21.975 alumnes de 223 centres educatius d’arreu Catalunya a les diferents edicions locals realitzades (fins ara a Barcelona, Esplugues, l’Hospitalet de Llobregat i la Garrotxa). Durant l’actual curs, PTC s’ha estès a Girona, Tarragona i comarques lleidatanes.