22n2nEl programa d’actualització científica per a mestres d’educació infantil i primària “Petits Talents Científics” organitzat conjuntament per l’FCRI, l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona i Fundació «la Caixa», vol fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de les ciències de l’alumnat d’educació infantil i primària.
Què s’ofereix?
Cursos d’aplicació de metodologia científica, on s’actualitzaran els coneixements científics dels assistents alhora que s’exposaran propostes d’experiments i d’altres recursos que els i les mestres podran dur a terme fàcilment a l’aula. Es tindrà especial cura dels aspectes metodològics i didàctics per tal que els continguts científiques quedin ben inserits dins un esquema pedagògic coherent. Cursos gratuïts de 20 hores de formació reconeguts pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Curs 2024/2025
La temàtica del curs 2024/2025 és:
Investiguem sobre les forces i el moviment
I. Formació per a mestres de segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària
Els infants sovint exploren de forma lliure el concepte de força per provocar canvis de forma o generar moviments en els objectes de l’entorn. Com ho interpreten? Com s’expliquen què passa quan llisca un objecte per un pla inclinat? I quan se l’hi dóna una empenta en un camí pla? Va sempre a la mateixa velocitat? Com és que s’atura? Totes les forces provoquen moviment? La indagació científica ajudarà a comprendre l’efecte de les forces sobre els objectes i relacionar-ho amb fets quotidians, ja sigui a través de les màquines simples o en diverses accions (jugar a la pilota o fer una construcció).
Aquesta formació facilitarà als docents d’infantil i cicle inicial de primària, un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències d’aprenentatge que aproximinin científicament aquests conceptes als infants.
Durant el programa es donarà resposta a aquests reptes, a partir de l’anàlisi d’experiències i de la creació de noves propostes indagatives, d’una manera dinàmica, participativa i reflexiva.
Objectius
- Fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge de la ciència de l’alumnat d’educació infantil i primària.
- Proporcionar recursos i orientacions pedagògiques als centres educatius per tal que actualitzin els continguts científics i tecnològics dels currículums escolars sobre les forces i moviment en el seu entorn i puguin aplicar la pràctica experimental i la recerca en els processos d’aprenentatge.
- Afavorir l’intercanvi, el diàleg i els projectes compartits entre docents i experts de les entitats i institucions en diferents àmbits del coneixement científic i tecnològic.
- Afavorir la transferència de la metodologia científica a tot el claustre per tal que aquesta s’apliqui en l’aprenentatge de les ciències més enllà de l’abast d’aquest programa.
- Valorar la pràctica reflexiva com estratègia formativa.
Continguts
L’objectiu d’aquest curs és facilitar als centres educatius un seguit de recursos i orientacions per a promoure experiències positives
d’aprenentatge i acostament a la ciència a l’aula.
Formadores
Elena Boadas i Roser Domingo.
Dates
Gener, febrer, març i abril 2025.
Sessions presencials
Institut Municipal d’Educació (IMEB). Plaça d’Espanya, 5. 08014 Barcelona.
Fira d’Experimentació
Maig de 2025 (dates per a concretar).
2. Formació per a mestres de cicle mitjà i superior d’educació primària
El concepte de força és un dels conceptes importants de la ciència, i la comprensió de com actuen les forces en determinats fenòmens del nostre entorn és un coneixement important per a qualsevol ciutadà. Comprendre les forces també és important per explicar-se el funcionament de les màquines simples (palanques, politges) o per comprendre com cal disposar els diferents elements que intervenen en la construcció d’un pont o d’un edifici.
Tots aquests aspectes són ben presents en els sabers que configuren l’àrea de Coneixement del medi natural, social i cultural en el nou currículum.
Objectius
La proposta Investiguem sobre les forces i el moviment persegueix un doble objectiu:
-
conèixer què suposa portar a terme investigacions científiques a l’aula amb els alumnes de primària; i
-
construir els coneixements científics i didàctics necessaris perquè el professorat participant pugui investigar amb els seus alumnes sobre les forces i el moviment en relació a una àmplia diversitat de fenòmens.
El curs donarà estratègies i recursos pràctics perquè els mestres participants puguin aplicar projectes sobre aquest àmbit temàtic a l’aula. Els projectes presentats seran assessorats pel professorat del curs i es preveu que puguin ser presentats en un congrés infantil on els nens i nenes compartiran les investigacions que han portat a terme a l’aula.
Continguts
-
Investiguem sobre el concepte de força i sobre les relacions entre força i moviment..
-
Investiguem sobre el paper de les forces en la construcció d’estructures (ex: ponts, edificis), i en el funcionament de les màquines simples (ex: palanques, politges, etc.)
-
Investiguem sobre la implicació de les forces en el vol (ocells, avions, estels).
Formadors
Jordi Martí i Víctor Grau
Dates
Octubre, novembre i desembre de 2024.
Sessions presencials
Auditori (6a planta) de l’FCRI (Pg. Lluís Companys 23, 08010 Barcelona)
Sessions en línia: a través de la plataforma de l’FCRI.
Encontres PTC
5 i 6 de maig de 2025 a Museu de la Ciència Cosmocaixa.
Documents
En aquest espai trobaràs recollits els diferents projectes desenvolupats per les escoles a edicions anteriors del programa Petits talents científics. Accediu aquí als llibres de la col·lecció “Petits talents científics”.